Pune tri godine zalijetaÅ”e se odavde, iz Otoke, BoÅ”njaci na pounjska imanja Zrinskih u Stupnici, u Tunovcu, u Leskovcu, i robiÅ”e, i pljaÄkaÅ”e, i paliÅ”e sve pred sobom. BijaÅ”e ih pozvao knez hrvatski Stjepan BaboniÄ-Blagajski od Krupe, koji je tih godina bio u velikoj zavadi sa Zrinskima, a nemoÄan bez tuÄe pomoÄi. U jednom dokumentu u budimskom arhivu stoji zapisano da godine 1384, na Äelu velike bosanske vojske, provali ovamo tek imenovani bosanski vojvoda Hrvoje VukÄiÄ HrvatiniÄ. Bio je s njim i brat njegov Vuk, te popljaÄkaÅ”e Zakop i joÅ” neka imanja uz Unu koja pripadaÅ”e Pavlu Zrinskom. Vojsci bosanskoj, vele spisi, pokazivaÅ”e putove Benko VraneÅ”iÄ i Pavao StjepiÄ, službenici Stjepana Blagajskoga, koji ustupi BoÅ”njacima svoje gradove da iz njih napadaju i da se u njih skriju nakon straÅ”nih Äetovanja.
Äetiri godine poslije opet se od Vrbasa stuÅ”ti ovamo sva sila bosanske vojske, spusti se niz Sanu kroz zemlje Blagajskih, doÄe do Otoke i opet udariÅ”e na posjede Zrinskih. Silnu Å”tetu naÄiniÅ”e. A naredne godine, eto ih opet. Pa ipak nije to bilo niÅ”ta naspram onog Å”to uslijedi nekoliko godina poslije kad se sva bosanska vlastela stavi u službu kralja Vladislava Napuljskog i udari na vojsku Sigismunda od Luksemburga, za kojeg se priÄalo da je dao zadaviti rodicu njihovu, Elizabetu, kÄerku bana Stjepana II KotromaniÄkog, a neki kazivaÅ”e i da je otrovao prvog kralja bosanskog Tvrtka. Glavnu rijeÄ, i u Bosni i u Dalmaciji, preuze tada spomenuti Hrvoje VukÄiÄ HrvatiniÄ i straÅ”no se osili. Toliko je ojaÄao svoj utjecaj u Pounju da je zavladao BihaÄem, i Otokom, pa opet iz njih izlijetaÅ”e sa svojim Äetama i ne dade mira cijeloj Krajini.
RODBINSKE VEZE
To da su se BaboniÄi Blagajski Krupski svezali s BoÅ”njacima ne bi nimalo sluÄajno. PotjeÄe ta veza joÅ” iz vremena prvih dokumenata koji u historijsko tkivo upisaÅ”e grad Krupu i iz kojeg poteÄe i samo krupsko krilo ove velike plemenitaÅ”ke porodice. Ti dokumenti, koje je Radoslav LopaÅ”iÄ 1898. godine dobio na uvid od posljednjeg izdanka baboniÄkog Ludovika Blagaja, koji živjeÅ”e u BoÅ”tjanu u Kranjskoj, kazuju nam da su odvajkada i Krupa i Otoka bile u njihovom vlasniÅ”tvu. Kao njen prvi gospodar spominje se Babo BaboniÄ. To je onaj Å”to osnova grad Blagaj na Sani, po kojem se i prozvaÅ”e Blagajski. Bili su BaboniÄi u to doba vlasnici velikih posjeda koji se stjeraÅ”e od Å tajerske i Kranjske sve do Vrbasa u Bosni. Tako piÅ”e u povelji iz 1300. godine, kojom kralj Karlo potvrÄuje Ivanu, Radoslavu i Otonu BaboniÄu dio Slavonije od Teutonije do Bosne, od Save do Gvozda, i sve onako kako njihovi preÄi držaÅ”e. Njihov godiÅ”nji prihod, kazivaÅ”e ostarjeli Ludovik Blagaj, bio je 120.000 dukata, a toliko nisu zaraÄivali ni mnogi njemaÄki plemiÄi.
ListajuÄi arhivu grofa Ludovika Blagaja, naÄe LopaÅ”iÄ meÄu silnim dokumentima i povelju bosanskog bana Prijezde pisanu 1283. godine. Ondje piÅ”e da se Stjepan Blagajski, sin Babe BaboniÄa, oženi Jolantom, kÄerkom bana Prijezde, i da mu bosanski ban, kao njegov tast, pokloni āŽupu Zemljanik kod Glasa na Vrbasuā. U narednih sedam godina rodi Jolanta sinove Dionizija, Pavla, Jurja i Ivana i kÄer Katu, koja bijaÅ”e udana za grofa Henrika OrtenburÅ”koga, a u drugom braku za Jurja BiÅ”ena, oca bana hrvatskog Pavla. Godine 1361. podijeli kralj Ludovik Dioniziju i Pavlu BaboniÄu novu darovnicu za Krupu jer se dobro pokazaÅ”e u ratu.
Ali, nije knezovima BaboniÄima Krupskima bio suÄen dug vijek. Godine 1370. živjeli su samo braÄa Dionizije i Pavao, a potonji nije imao poroda pa sav svoj dio imetka u Krupi i Otoci ostavi bratu Dioniziju, kojem se te godine rodi sin Pavao, posljednji izdanak ove porodice. On se oženi nekom Frankopankom, pa kada umrije, Frankopani prisvajaÅ”e Krupu i tu se zametnu okrÅ”aj i otvori se sukob i sa Zrinskima. Vjerovatno zbog krvne veze s Elizabetom KotromaniÄkom i vojvodama HrvatiniÄima, āBlagajski, osobito knez Stjepan, naginjali su za borbe bosansko-hrvatske stranke proti kraljovom Ludoviku i Sigismundu BoÅ”njakomā, pa je āizviestno, da je Stjepan Blagajski s pomoÄu BoÅ”njaka navaljivao godine 1389. na imanja knezova Zrinskihā.
Osim povelje bana Prijezde, Ludovik Blagaj u svom arhivu ÄuvaÅ”e joÅ” jednu bosansku povelju. Ona se tiÄe kralja Stjepana TomaÅ”a OstojiÄa. On 1446. godine āuzimlje u zaÅ”titu Doru, udovu IvaniÅ”a Blagajskoga, i sina joj kneza MiklouÅ”a sa svim Å”to imadu od krune Ugarskeā. Rodbinske veze koje izmeÄu KotromaniÄa i BaboniÄa pokrenuÅ”e Jolanda, kÄerka bana Prijezde, i Stjepan, sin Babe BaboniÄa, ni nakon dva stoljeÄa ne usahnuÅ”e. ZahvaljujuÄi BoÅ”njanima, zadržaÅ”e BaboniÄi Krupski Otoku i rado živjeÅ”e u njoj, a naroÄito knez Grgur Blagajski, kojeg u Otoci 1505. godine posjeti mletaÄki poslanik.
MeÄutim, iz te godine isplivava jedan mnogo zanimljiviji dokument. Naime, bila je u to vrijeme u Ugarskom kraljevstvu, uzdrmanom prodorom Osmanlija na obale Une, korupcija tako zavladala da je mnoga vlastela, u pokuÅ”aju da otmu gradove i posjede slabijim plemiÄima, posezala za krivotvorenim dokumentima, koje nabavljaÅ”e od korumpiranih službenika u kraljevskoj kancelariji u Budimu. Na mnogim mjestima nailazimo na takve sluÄajeve, pa ako plemenitaÅ” koji se dokopao dokumenata o posjedovanju nekog posjeda nije imao moÄ da ga i preuzme, onda je povelje prodavao jaÄima. Jedinstven je sluÄaj da su dva plemenitaÅ”a kažnjena zbog upotrebe takvih dokumenata i to baÅ” ovdje u Otoci: āG. 1505. odsudjeni su na gubitak obiteljskih imanja knezovi Antun i Grgur Blagaji radi toga, Å”to bijahu krive izprave upotriebili. Kralj Vladislav bio je gradove Brubno, Bojnu, Blagaj, BuÅ”eviÄ, MraÄaj darovao Budimskom kaÅ”telanu Ivanu Bornemisi, koji ih ipak nije nikad zaposjeoā.
Dakle, kazna nije izvrÅ”ena, jer āreÄene gradove podjeliÅ”e medjusobno god. 1509. braÄa Antun i Grgur Blagaj nakon dulje pravde i sastaviÅ”e o tom izpravu u kaptolu ZagrebaÄkom. Knez Grgur stanovao je tada u Grabrih pod BuÅ”eviÄemā.
BORBE ZA OTOKU
Osmanska vojska doÅ”la je na podruÄje buduÄe Cazinske krajine od Kostajnice, dolinom Une, i prvi gradovi koji su se naÅ”li na udaru bijahu Otoka i BuÅ”eviÄ, oba u vlasniÅ”tvu BaboniÄa Krupskih. Iste godine kada je uspio vratiti u svoj posjed oduzeta mu imanja jer je koristio lažne povelje, knez Grgur Blagaj javlja da je provalilo prema Otoci 500 janjiÄara i da su na prepad zarobili āÄetrdeset konjanika iz Äete bana Botaā. Pedeset godina poslije njegov nasljednik Franjo Blagaj, āvikoviÄni gospodar od Blagajaā, ovdje, na otoku, u zidinama svoga grada, dok Una oko njega Å”umori svojim brzim slapovima, sastavlja pismo banu Petru Erdedu i obavjeÅ”tava ga: āNeka zna vaÅ”a milost, da dotrÄa danas trista konj pod grad naÅ” Otok i pred njim je bil Husein-beg MalkoÄbegoviÄ, i uzkoÄi izmeÄu njih jedan Turak i povida iztinu da je ostavil samoga MalkoÄ-bega na Kostainici i povida da je pozlal Vlaha k caru po posti, pitajuÄi cara, Äa mu veli Äiniti, ili zemlu harati ili grad zauzimati. A jur neznamo Äa Äe do ti dob vÄiniti i veÄe zmo s nim govorili, i nemogosmo tako na naglu zveliÄenoj vaÅ”oj milosti pisati. Da hoÄemo, ako vaÅ”a milost bliže dojde, sami do vaÅ”e milosti dojti i nega z sebo dopelati, i hoÄe ga i vaÅ”a milost izpitati…ā
I dok je posada u zidinama na otoku Äekala da se sultan odluÄi Å”ta Äe mu vojska na Uni Äiniti, āili zemlu harati ili grad zauzimatiā, a zabrinuti Franjo Blagaj spremao se sresti s Petrom Erdedom, veÄ sljedeÄeg praskozorja iz teÅ”kih unskih magli isplivaÅ”e pod otoÄkim zidinama splavovi. ZagruhaÅ”e s njih sa svih strana lumbarde i topovi i dignu se straviÄna dreka. Svaki se glas janjiÄarski udvostruÄavao, a bilo ih je stotine i svi zazivahu ime ātog njihovog Bogaā. Od BuÅ”eviÄa suknu u nebo plamen i cijelu dolinu, sve do Ivanjske, protresoÅ”e straviÄni krici sažeženih ljudi. Uskoro doletje iz tog plamena glas da su Osmanlije sasjekle Äetrdeset vojnika i da u BuÅ”eviÄu niko ne osta živ. Za njim doÄe drugi glas: isto proÄe i Turanj LiÅ”niÄki, a janjiÄari veÄ bijahu na zidinama i preskaÄu grudobrane i vihore im se ÄakÅ”ire u kracima poput zastava.
Godinama nakon te bitke opet su se BoŔnjaci iz Otoke zalijetali uz BaŔtru, sve do Bužima, do Podvizda i Zrina, a uz Unu do Krupe i Biele Stiene i do Cazina i do OstroŔca. Sada su nosili neke druge zastave i zazivali neka druga imena jedinog svog Boga.