Grad na adi

10 min. čitanja

Pune tri godine zalijetaÅ”e se odavde, iz Otoke, BoÅ”njaci na pounjska imanja Zrinskih u Stupnici, u Tunovcu, u Leskovcu, i robiÅ”e, i pljačkaÅ”e, i paliÅ”e sve pred sobom. BijaÅ”e ih pozvao knez hrvatski Stjepan Babonić-Blagajski od Krupe, koji je tih godina bio u velikoj zavadi sa Zrinskima, a nemoćan bez tuđe pomoći. U jednom dokumentu u budimskom arhivu stoji zapisano da godine 1384, na čelu velike bosanske vojske, provali ovamo tek imenovani bosanski vojvoda Hrvoje Vukčić Hrvatinić. Bio je s njim i brat njegov Vuk, te popljačkaÅ”e Zakop i joÅ” neka imanja uz Unu koja pripadaÅ”e Pavlu Zrinskom. Vojsci bosanskoj, vele spisi, pokazivaÅ”e putove Benko VraneÅ”ić i Pavao Stjepić, službenici Stjepana Blagajskoga, koji ustupi BoÅ”njacima svoje gradove da iz njih napadaju i da se u njih skriju nakon straÅ”nih četovanja.

Četiri godine poslije opet se od Vrbasa stuÅ”ti ovamo sva sila bosanske vojske, spusti se niz Sanu kroz zemlje Blagajskih, dođe do Otoke i opet udariÅ”e na posjede Zrinskih. Silnu Å”tetu načiniÅ”e. A naredne godine, eto ih opet. Pa ipak nije to bilo niÅ”ta naspram onog Å”to uslijedi nekoliko godina poslije kad se sva bosanska vlastela stavi u službu kralja Vladislava Napuljskog i udari na vojsku Sigismunda od Luksemburga, za kojeg se pričalo da je dao zadaviti rodicu njihovu, Elizabetu, kćerku bana Stjepana II Kotromanićkog, a neki kazivaÅ”e i da je otrovao prvog kralja bosanskog Tvrtka. Glavnu riječ, i u Bosni i u Dalmaciji, preuze tada spomenuti Hrvoje Vukčić Hrvatinić i straÅ”no se osili. Toliko je ojačao svoj utjecaj u Pounju da je zavladao Bihaćem, i Otokom, pa opet iz njih izlijetaÅ”e sa svojim četama i ne dade mira cijeloj Krajini.

RODBINSKE VEZE

To da su se Babonići Blagajski Krupski svezali s BoÅ”njacima ne bi nimalo slučajno. Potječe ta veza joÅ” iz vremena prvih dokumenata koji u historijsko tkivo upisaÅ”e grad Krupu i iz kojeg poteče i samo krupsko krilo ove velike plemenitaÅ”ke porodice. Ti dokumenti, koje je Radoslav LopaÅ”ić 1898. godine dobio na uvid od posljednjeg izdanka babonićkog Ludovika Blagaja, koji živjeÅ”e u BoÅ”tjanu u Kranjskoj, kazuju nam da su odvajkada i Krupa i Otoka bile u njihovom vlasniÅ”tvu. Kao njen prvi gospodar spominje se Babo Babonić. To je onaj Å”to osnova grad Blagaj na Sani, po kojem se i prozvaÅ”e Blagajski. Bili su Babonići u to doba vlasnici velikih posjeda koji se stjeraÅ”e od Å tajerske i Kranjske sve do Vrbasa u Bosni. Tako piÅ”e u povelji iz 1300. godine, kojom kralj Karlo potvrđuje Ivanu, Radoslavu i Otonu Baboniću dio Slavonije od Teutonije do Bosne, od Save do Gvozda, i sve onako kako njihovi pređi držaÅ”e. Njihov godiÅ”nji prihod, kazivaÅ”e ostarjeli Ludovik Blagaj, bio je 120.000 dukata, a toliko nisu zarađivali ni mnogi njemački plemići.

Listajući arhivu grofa Ludovika Blagaja, nađe LopaÅ”ić među silnim dokumentima i povelju bosanskog bana Prijezde pisanu 1283. godine. Ondje piÅ”e da se Stjepan Blagajski, sin Babe Babonića, oženi Jolantom, kćerkom bana Prijezde, i da mu bosanski ban, kao njegov tast, pokloni ā€œÅ½upu Zemljanik kod Glasa na Vrbasuā€. U narednih sedam godina rodi Jolanta sinove Dionizija, Pavla, Jurja i Ivana i kćer Katu, koja bijaÅ”e udana za grofa Henrika OrtenburÅ”koga, a u drugom braku za Jurja BiÅ”ena, oca bana hrvatskog Pavla. Godine 1361. podijeli kralj Ludovik Dioniziju i Pavlu Baboniću novu darovnicu za Krupu jer se dobro pokazaÅ”e u ratu.

Ali, nije knezovima Babonićima Krupskima bio suđen dug vijek. Godine 1370. živjeli su samo braća Dionizije i Pavao, a potonji nije imao poroda pa sav svoj dio imetka u Krupi i Otoci ostavi bratu Dioniziju, kojem se te godine rodi sin Pavao, posljednji izdanak ove porodice. On se oženi nekom Frankopankom, pa kada umrije, Frankopani prisvajaÅ”e Krupu i tu se zametnu okrÅ”aj i otvori se sukob i sa Zrinskima. Vjerovatno zbog krvne veze s Elizabetom Kotromanićkom i vojvodama Hrvatinićima, ā€œBlagajski, osobito knez Stjepan, naginjali su za borbe bosansko-hrvatske stranke proti kraljovom Ludoviku i Sigismundu BoÅ”njakomā€, pa je ā€œizviestno, da je Stjepan Blagajski s pomoću BoÅ”njaka navaljivao godine 1389. na imanja knezova Zrinskihā€.
Osim povelje bana Prijezde, Ludovik Blagaj u svom arhivu čuvaÅ”e joÅ” jednu bosansku povelju. Ona se tiče kralja Stjepana TomaÅ”a Ostojića. On 1446. godine ā€œuzimlje u zaÅ”titu Doru, udovu IvaniÅ”a Blagajskoga, i sina joj kneza MiklouÅ”a sa svim Å”to imadu od krune Ugarskeā€. Rodbinske veze koje između Kotromanića i Babonića pokrenuÅ”e Jolanda, kćerka bana Prijezde, i Stjepan, sin Babe Babonića, ni nakon dva stoljeća ne usahnuÅ”e. Zahvaljujući BoÅ”njanima, zadržaÅ”e Babonići Krupski Otoku i rado živjeÅ”e u njoj, a naročito knez Grgur Blagajski, kojeg u Otoci 1505. godine posjeti mletački poslanik.

Međutim, iz te godine isplivava jedan mnogo zanimljiviji dokument. Naime, bila je u to vrijeme u Ugarskom kraljevstvu, uzdrmanom prodorom Osmanlija na obale Une, korupcija tako zavladala da je mnoga vlastela, u pokuÅ”aju da otmu gradove i posjede slabijim plemićima, posezala za krivotvorenim dokumentima, koje nabavljaÅ”e od korumpiranih službenika u kraljevskoj kancelariji u Budimu. Na mnogim mjestima nailazimo na takve slučajeve, pa ako plemenitaÅ” koji se dokopao dokumenata o posjedovanju nekog posjeda nije imao moć da ga i preuzme, onda je povelje prodavao jačima. Jedinstven je slučaj da su dva plemenitaÅ”a kažnjena zbog upotrebe takvih dokumenata i to baÅ” ovdje u Otoci: ā€œG. 1505. odsudjeni su na gubitak obiteljskih imanja knezovi Antun i Grgur Blagaji radi toga, Å”to bijahu krive izprave upotriebili. Kralj Vladislav bio je gradove Brubno, Bojnu, Blagaj, BuÅ”ević, Mračaj darovao Budimskom kaÅ”telanu Ivanu Bornemisi, koji ih ipak nije nikad zaposjeoā€.

Dakle, kazna nije izvrÅ”ena, jer ā€œrečene gradove podjeliÅ”e medjusobno god. 1509. braća Antun i Grgur Blagaj nakon dulje pravde i sastaviÅ”e o tom izpravu u kaptolu Zagrebačkom. Knez Grgur stanovao je tada u Grabrih pod BuÅ”evićemā€.

BORBE ZA OTOKU

Osmanska vojska doÅ”la je na područje buduće Cazinske krajine od Kostajnice, dolinom Une, i prvi gradovi koji su se naÅ”li na udaru bijahu Otoka i BuÅ”ević, oba u vlasniÅ”tvu Babonića Krupskih. Iste godine kada je uspio vratiti u svoj posjed oduzeta mu imanja jer je koristio lažne povelje, knez Grgur Blagaj javlja da je provalilo prema Otoci 500 janjičara i da su na prepad zarobili ā€œÄetrdeset konjanika iz čete bana Botaā€. Pedeset godina poslije njegov nasljednik Franjo Blagaj, ā€œvikovični gospodar od Blagajaā€, ovdje, na otoku, u zidinama svoga grada, dok Una oko njega Å”umori svojim brzim slapovima, sastavlja pismo banu Petru Erdedu i obavjeÅ”tava ga: ā€œNeka zna vaÅ”a milost, da dotrča danas trista konj pod grad naÅ” Otok i pred njim je bil Husein-beg Malkočbegović, i uzkoči između njih jedan Turak i povida iztinu da je ostavil samoga Malkoč-bega na Kostainici i povida da je pozlal Vlaha k caru po posti, pitajući cara, ča mu veli činiti, ili zemlu harati ili grad zauzimati. A jur neznamo ča će do ti dob včiniti i veče zmo s nim govorili, i nemogosmo tako na naglu zveličenoj vaÅ”oj milosti pisati. Da hoćemo, ako vaÅ”a milost bliže dojde, sami do vaÅ”e milosti dojti i nega z sebo dopelati, i hoče ga i vaÅ”a milost izpitati…ā€

I dok je posada u zidinama na otoku čekala da se sultan odluči Å”ta će mu vojska na Uni činiti, ā€œili zemlu harati ili grad zauzimatiā€, a zabrinuti Franjo Blagaj spremao se sresti s Petrom Erdedom, već sljedećeg praskozorja iz teÅ”kih unskih magli isplivaÅ”e pod otočkim zidinama splavovi. ZagruhaÅ”e s njih sa svih strana lumbarde i topovi i dignu se stravična dreka. Svaki se glas janjičarski udvostručavao, a bilo ih je stotine i svi zazivahu ime ā€œtog njihovog Bogaā€. Od BuÅ”evića suknu u nebo plamen i cijelu dolinu, sve do Ivanjske, protresoÅ”e stravični krici sažeženih ljudi. Uskoro doletje iz tog plamena glas da su Osmanlije sasjekle četrdeset vojnika i da u BuÅ”eviću niko ne osta živ. Za njim dođe drugi glas: isto prođe i Turanj LiÅ”nički, a janjičari već bijahu na zidinama i preskaču grudobrane i vihore im se čakÅ”ire u kracima poput zastava.

Godinama nakon te bitke opet su se BoŔnjaci iz Otoke zalijetali uz BaŔtru, sve do Bužima, do Podvizda i Zrina, a uz Unu do Krupe i Biele Stiene i do Cazina i do OstroŔca. Sada su nosili neke druge zastave i zazivali neka druga imena jedinog svog Boga.

Podijeli ovaj članak