Ko je bolji doktor: Umjetna inteligencija pokazala veću empatiju od čovjeka

3 min. čitanja

Nedavna studija koju je sproveo Univerzitet u Kaliforniji pokazala je da je vještačka inteligencija bolja od čovjeka kada je riječ o pokazivanju empatije prilikom davanja odgovora na pitanja koja inače postavljaju pacijenti.

Studija je imala za cilj da testira sposobnost davanja empatičnih odgovora ljekara (čovjeka) i popularnog četbota ChatGPT na uzorku od 195 pitanja iz oblasti medicine.

Kako prenosi portal sciencealert, istraživači su za potrebe ove studije koristili pitanja objavljena na javnom subreddit-u pod nazivom AskDocs. Primjera radi, neka od pitanja bila su koliko je opasno kada se proguta čačkalica za zube, kao i da li može da se dobije potres mozga ako se glavom udari u metalnu šipku.

Zdravstveni radnik koji je učestvovao u ovom kvizu, a čije reference je potvrdio moderator kviza, odgovorio je na pitanja direktno na subreddit-u. S druge strane, istraživači su postavljena pitanja prvo unijeli u ChatGPT, a zatim su odgovore koje je dao četbot objavili na subreddit-u.

Nakon što su i čovjek i četbot odgovorili na sva postavljena pitanja, stručna komisija sastavljena od iskusnih ljekara ocjenjivala je čiji odgovori su bili bolji. Naravno, komisija nije znala koje odgovore je da čovjek, a koje vještačka inteligencija.

Kada su svi odgovori ocijenjeni, došlo se do zapanjujućih rezultata. U gotovo 80% slučajeva, komisija je ocijenila da je bolje odgovore dao ChatGPT, uz obrazloženje da njegovi odgovori sadrže detaljnije i kvalitetnije informacije i, što je jednako važno, sadrže viši nivo empatije nego što je to slučaj sa odgovorima koje je dao čovjek.

Odgovori koje je dao četbot bili su oko 4 puta duži od onih koje je dao čovjek, a njihova dužina iznosila je u prosjeku 211 riječi, u odnosu na 52 riječi, koliko su u prosjeku bili dugi odgovori koje je dao ljekar koji je učestvovao u kvizu.

Rezultati studije koju je sproveo Univerzitet u Kaliforniji pokazuju da bi uvođenje vještačke inteligencije u medicinu moglo biti itekako korisno kada je riječ o komunikaciji s pacijentima. Ljekari su često pod velikim pritiskom i stresom zbog velike količine posla, pa zbog toga ne mogu uvijek biti toliko detaljni i empatični u komunikaciji s pacijentima. Zato istraživači koji su radili na pomenutoj studiji smatraju da bi AI pomoćnici mogli biti izuzetno korisni jer bi pacijentima konstantno pružali brze, detaljne i empatične odgovore, što bi umnogome pomoglo i samim ljekarima.

Naravno, imajući u vidu činjenicu da četbotovi još uvijek nijesu u stanju da u potpunosti daju tačne i pouzdane odgovore, najbolje bi bilo da odgovore koje sastavi vještačka inteligencija na kraju provjeri i sam ljekar. I u tom slučaju, ljekari će biti pod znatno manjim pritiskom nego kada moraju sve da obavljaju sami.

Podijeli ovaj članak