āOvo je knjiga o pedantnosti i urednosti bez koje nema snimateljskog zanata, knjiga o Äaroliji filma, o estetici kao vrhovnoj mjeri stvari.ā
Miljenko JergoviÄ
Poznata je Äinjenica da su o najveÄim svjetskim stvarateljima filma pisane brojne knjige i da su na vrhu te liste bili redatelji kao ādirigentiā filmskih ekipa, kao i da su veliki i slavni redatelji objavljivali autobiografije. S druge strane, potpisniku ovog uratka manje je poznato da su postojale knjige u kojima je bio predstavljen filmski snimatelj ili da je filmski snimatelj objavio autobiografiju. U okviru bh. kinematografije, osim knjige o redatelju Hajrudinu Å ibi Krvavcu, nikome drugom nije filmska teorija posvetila neÅ”to sliÄno a da o filmskom snimatelju i ne govorimo.
Knjiga o nekom filmskom autoru može nastati na dva naÄina: filmski kroniÄar ga predstavlja kroz njegov život i rad ili on sam iznosi potrebnu materiju za gradnju autobiografije. Jest da je ovaj drugi naÄin bio rijedak, ali se i to znalo deÅ”avati, posebice ako je rijeÄ o filmskom snimatelju Äija je djelatnost bila vezana uz kinematografiju zemlje za koju je stvarao. Takva jedna knjiga pojavila se i u BiH, a njen autor je bh. filmski snimatelj Mustafa MustafiÄ Pujdo.
Analogni naÄin
MustafiÄeva knjiga nosi naslov āMiris filmske trakeā s podnaslovom āPrilog istoriji snimatelja BiHā (Baybook, 2018). I naslov, kao i podnaslov korespondiraju u zajedniÄkom djelovanju snimatelja i kinematografije jer je MustafiÄ svojim radovima stvarao bh. kinematografiju kao Å”to je i bh. kinematografija oblikovala MustafiÄevu filmsku individualnost. RijeÄ āmirisā u naslovu posebice je zanimljiva po svome znaÄenju i odnosi se na filmsku vrpcu koja se koristila u kamerama preddigitalnog doba.
Prvi i veÄ klasiÄni naÄin snimanja nazivan je analognim jer je filmsku vrpcu bilo moguÄe opipati, pa Äak doživjeti njen āmirisā, da ne navodimo i āukusā ukoliko smo je jezikom ovlažili, Å”to je danas nemoguÄe uÄiniti jer kartica za memoriju snimka digitalne kamere nema tu vrstu ādoživljajaā. Sam naslov MustafiÄeve knjige, s druge strane, sugerira Äitatelju samu bit napisanog, a podnaslov je dopuna naslova kako bi se na prvi pogled njen sadržaj približio radoznalosti ÄitaÄa, zapisan u recima izmeÄu dvije korice. Knjiga koju Äemo dalje analizirati ima sve od spomenutog.
Trideset i devet tekstova Å”to Äine MustafiÄevu knjigu mogu se podijeliti u nekoliko veÄih ili manjih cjelina. Kao i svako filmsko djelo i MustafiÄeva knjiga ima āekspozicijuā kroz koju Äemo se upoznati s razlogom njenog daljnjeg pripovjedaÄkog tijeka. Ekspozicija poÄinje tekstom āPendlovanje i kinooperaterā (13. str), a zavrÅ”ava s āPrva gimnazija, RijeÄ mladih i Kinoklub Sarajevoā (17. str).
Paralelno ili prije pojave kinoklubova u BiH, konkretno u Sarajevu, djelovale su pri Å”kolama filmske sekcije Äiji je zadatak bio prikazivanje filmova, a nerijetko poslije projekcija razgovaralo se o prikazanom filmu i njegovim filmskim vrednotama. Tako su se u kinosali Prve sarajevske gimnazije, kako se nazivao prostor u kome su se znale održavati i igranke, prikazivali filmovi na 16 mm filmskoj vrpci, a uÄenik koji je neÅ”to znao o filmskoj tehnici, konkretno o kinoprojektoru, bio je Mustafa MustafiÄ, reklo bi se zaljubljenik u filmsku vrpcu s kojom se kao radoznalac upoznao mnogo ranije. A sve je poÄelo redovnim odlascima u kino, Å”to je za MustafiÄa bila āÄarobna dvorana, svijet maÅ”te, prikaz pokretnih slika i dogaÄaja koji se ne zaboravljajuā.
U to vrijeme, poÄetkom 60-ih, Sarajevo je imalo devet stalnih kinosala i nekoliko prostora, kao Å”to su pored ostalih bili Dom milicije i Dom armije, gdje su se održavale povremene kinoprojekcije. Karte za neka kina bile su popriliÄno skupe, osobito ako je bila rijeÄ o ameriÄkom filmu, pa je zainteresirani gledatelj u podugaÄkom redu Äekao da kupi ulaznicu, a ukoliko bi bile rasprodane, jedino Å”to je preostalo bilo je obratiti se āÅ”verceruā koji bi pažljivo vadio karte iz mnogih džepova, jednim okom gledajuÄi ima li u blizini neki ādrotā.
No da bi bio siguran da Äe vidjeti neki film i po nekoliko puta, MustafiÄ se poÄeo vrtjeti oko projekcione kabine, gdje se upoznao s radom 35 mm kinoprojektora, kao i Äitavom radnjom koja prethodi trenutku kada se on stavi u pogon, a filmsko platno osvijetli pokretnim slikama koje kinogledatelja prenesu u svijet Äarolija, nepoznat njegovoj životnoj svakodnevici. Nakon tih prvih dodira s tehnikom filmske projekcije, MustafiÄ veÄ kao pravi zaljubljenik u pokretne slike ispoljava interes za stvaranje filma, upisuje se u filmski klub RijeÄ mladih i stvaralaÄka avantura od intenzivnih gledanja filmova do prvog snimljenog amaterskog filma āZaboravljene lopateā – mogla je da zapoÄne.
Pretjerana znatiželja
Slijedi novo poglavlje MustafiÄeve knjige koje bi se moglo nazvati āOd volontiranja do prvog samostalnog filmaā u kojem on opisuje tri volontiranja na igranim filmovima (āU sukobuā, režija Joža BabiÄ; āNarodni poslanikā, režija Stole JankoviÄ; āGlasam za ljubavā, režija Tomo JaniÄ), Å”to je bio uslov da postane Älan Udruženja filmskih radnika BiH. U tim tekstovima MustafiÄ uglavnom opisuje rad direktora fotografije koji ima nezaobilazne āpratiteljeā kao Å”to su Å”venker, Å”arfer i dva asistenta, te nastojanja da Å”to viÅ”e sazna od tih majstora svojih zanata, uz nerijetke osjeÄaje da njegovu znatiželju neki vide kao āpretjerani vid interesiranjaā, Å”to za njih Äesto prelazi u ādosadnog volontera koji iskaÄe iz svoje nadležnostiā.
Sve te godine volontiranja imale su lijepe (kada mu je iskusni bh. snimatelj Edo BogdaniÄ pokazivao tajne zanata), ali i teÅ”ke trenutke (kada je zamalo bio āotjeranā za vrijeme volontiranja na igranom filmu āGlasam za ljubavā), koje je MustafiÄ svojom upornoÅ”Äu uspio da prebrodi jer su mu misao i volja da Äe jednog dana i sam stajati iza filmske kamere bili glavni oslonci za zamiÅ”ljeni cilj.
Tekst āÄorÄe JoliÄā potrebno je posebice istaknuti jer je posveÄen prerano preminulom snimatelju, najveÄem talentu bh. filmske kamere. Od MustafiÄeve prve suradnje (asistent kamere) s JoliÄem (zapisa posveÄenog gradu Travniku) pa do remek-djela āHop-Janā režisera Vlatka FilipoviÄa (slikovno-zvuÄne poeme o radnicima kamenoloma na BraÄu), s posebnim pijetetom opisuje svog āidolaā kao osobu āopsjednutu filmskom kamerom, koji nije mistificirao svoj posao i sa lakoÄom ga je radioā.
NajviÅ”e je od JoliÄa nauÄio o filmskoj kompoziciji i svjetlu kao najbitnijoj abecedi snimateljske gramatike, a i kada bi se sreli ili družili daleko od filmskih ekipa, uvijek je bilo rijeÄi o filmu, konkretnije o filmskoj kameri. Živio je s kamerom, a od nje je skonÄao. Posljednje Å”to je JoliÄ snimio bila je njegova smrt – s nostalgijom navodi MustafiÄ. Poginuo je na snimanju filma āBitka na Neretviā Veljka BulajiÄa, kada je u sceni njemaÄkog bombardiranja partizana raspuknuti djeliÄ baÄene bombe pogodio JoliÄev objektiv kamere koja se nalazila u otvoru bunkera.
āSnovi koji se mogu kupiti za novacā, krilatica je koja je iz Amerike doÅ”la u Europu, Å”to je zvuÄalo zastraÅ”ujuÄe za ljubitelje sedme umjetnosti. Sredinom 60-ih proÅ”log stoljeÄa televizija kao novi medij doživljava ekspanziju i u BiH, te postaje velika konkurencija bh. kinematografiji. TV reportaže preuzimaju primat od dokumentarnog filma, a pojava TV drama koje se rade filmskom tehnikom postaje primamljiva za iskusne filmske snimatelje koji usljed nesigurne egzistencije napuÅ”taju UFRBiH. MeÄu tim āpreletaÄimaā naÅ”ao se i Mustafa MustafiÄ, koji je predosjeÄao da dolaze āneizvjesni daniā za bh. kinematografiju, pa tako i za filmske radnike jer Äe projekata biti sve manje i manje.
Drugi svijet
Od ulomka āTelevizijaā (str. 107) pa do āPovratak filmuā (str. 167), Å”to obuhvata period od deset godina MustafiÄevih lijepih i ružnih trenutaka kada on kao veÄ cijenjeni filmski snimatelj televiziju, posebice njenu organizaciju u odnosu na rad na filmu, doživljava kao ādrugi svijetā, kao kontru stvaralaÅ”tvu Å”to ga kinematografija u pozitivnom smislu emanira. MeÄutim, iako ga rad na televiziji u suÅ”tini ne zadovoljava, reÄenice uperene na ātraljavostā veÄeg dijela TV ekipa djeluju hrabro i veoma iskreno. Ne bježi on u njima da kudi uopÄeno zbivanja na televiziji, koja po njegovom miÅ”ljenju djeluje neuÄinkovito, ponekad i amaterski, diletantski, ali zna on i da pohvali sve pozitivno Å”to mu se za tih deset godina bivanja na tadaÅ”njoj TV Sarajevo izdeÅ”avalo.
Naravno da u prvi plan stavlja TV dramu i TV serije jer rad s uspjeÅ”nim TV redateljima (A. JevÄeviÄ, U. KovaÄeviÄ) doživljaji su koji mu daju priliku da se iskaže iza kamere, uživljavajuÄi se u tim trenucima kao da je rijeÄ o filmskim snimanjima. S daleko manje pohvala zadržava se kod snimanja reportaža jer osim zanimljivih putovanja i obilaska svjetskih destinacija, moguÄnost da se iskaže kao snimatelj daleko je ispod njegova znanja i uspjeÅ”nog rada. Dolazili su trenuci kada je bio rijeÅ”en da āodmahā napusti i rad u ekipi, pa i samu televiziju kao instituciju – Å”to Äe ipak na kraju uÄiniti. Povratak meÄu filmske stvaratelje za MustafiÄa postaje ādrugo roÄenjeā, no to nije bio znak da Äe odmah dobiti da radi film, pa je, ÄekajuÄi taj trenutak i ne radeÄi niÅ”ta, ponovo se obreo u ājatuā u kojem je proveo dobar dio godina. Taj drugi poÄetak zapoÄinje autorskim projektom o slikaru Ljubi Lahu i nastavkom suradnje s Acom JevÄeviÄem u TV seriji āKožeā.
S druge strane, na njegovu sreÄu, mlada redateljka iz UFRBiH i veliki talent Mirjana ZoranoviÄ poziva ga da radi s njom dokumentarni film āRevizorā s kojim na 30. festivalu kratkog metra u Beogradu osvaja nagradu za najbolju kameru. Posebice biva poÄastvovan jer nagrada nosi naziv āÄorÄe JoliÄā. Nakon toga ga Nenad DizdareviÄ poziva da bude direktor fotografije u cjeloveÄernjem igranom filmu āI to Äe proÄiā. Slijedi rad na filmu āSkretniÄar uskotraÄnog kolosijekaā koji režira Vesna LjubiÄ (jedina žena unutar bh. kinematografije), ali i filmu kojeg bi se on rado āodrekaoā kad je u pitanju njegova filmska karijera. Ni o Bati ÄengiÄu, s kojim je radio pripreme za njegov posljednji igrani film āGluvi barutā, nema baÅ” pozitivno miÅ”ljenje. No bez obzira na uobiÄajene poteÅ”koÄe i nesuglasice koje se javljaju u svijetu filmskih radnika, iz MustafiÄevih zapisa možemo zakljuÄiti da je to ipak zanimanje koje ne bi mijenjao ni za jedno drugo na ovome svijetu.
Ulomak āRat, teatar, videoā, iako smo mnoge znaÄajne preskoÄili zbog ograniÄenog prostora, posveÄen je ratnim godinama opsade Sarajeva. PoÅ”to se filmovi nisu snimali i MustafiÄ jednostavno nije imao Å”anse āda bilo Å”to zaradiā, pravi āizletā u teatar i u predstavi āÄekajuÄi Godoaā u režiji Susan Sontag, koja je kao humanitarka boravila u Sarajevu, dobiva zadatak postavke svjetla, a poÅ”to u gradu nije bilo elektriÄne energije, služi se svijeÄama i sijalicama uniÅ”tenih automobila kojih je bilo bezbroj po sarajevskim ulicama. Nakon tog posla na sceni, s kojom se prvi put susreÄe, dobiva priliku da za razne svjetske TV kuÄe u suradnji s novinarima snima nimalo prijatne slike o gradu zatoÄeniku koje obilaze svijet. No bilo je to vrijeme da se najzad suoÄi s radom na elektronskoj kameri iako je bio zagriženi āmrzitelj videaā.
Snimatelj sa egom
Nakon iskuÅ”enja, kojim se podsvjesno nadao, da predaje filmsku kameru na brojnim seminarima, dolazi najveÄe iskuÅ”enje da bude snimatelj sinu Dini koji režira igrani prvjenac āRemakeā. Ulomak koji opisuje nimalo laganu, ali i ljudsku suradnju oca i sina nosi naslov āNajteži film u karijeriā.
Jednostavnim, skoro Å”kolskim rukopisom, bez konfuznih reÄenica MustafiÄ je na oko 250 stranica knjige āMiris filmske trakeā ispisao sjeÄanja na rad filmskog snimatelja koji nije želio da bude samo tehniÄko lice filmske ekipe, nego se eksponirao kao biÄe koje ima svoj ego, usmjeren prema duhovnoj komponenti filmskog kadra, znajuÄi da ga prenese i Äitatelju knjige koju Äe u svojim rukama imati i obiÄan zaljubljenik u film, ili onaj koji Äe u njoj vidjeti prozor za edukaciju, i na kraju pisana je i za onoga koji itekako poznaje materiju i koji Äe u njoj naÄi potvrdu da je iznad svega solidno napisana. To su prije svega ulomci prožeti nostalgijom za kinematografijom koje āviÅ”e nemaā, osjeÄanjima za uÄinak ispred i iza kamere i portretisanja kolega snimatelja.
U MustafiÄevom rukopisu najsnažniji je opis njegova āsnimateljskog krugaā koji je zapoÄet kroz rad na amaterskom filmu, a zavrÅ”en s istim entuzijazmom: snimateljski zanat poÄeo je na 8 mm filmskoj kameri da bi na kraju karijere ponovo uzeo u ruke malu digitalnu kameru kojom sada snima, režira i montira svoje dokumentarne filmove. Prvobitni hobi u drugom obliku doživio je reinkarnaciju.
Tekstove MustafiÄeve knjige moguÄe je trostruko Äitati: u formi dnevnika, tehnike i estetskih moguÄnosti filmskog kadra. U svakom od spomenutih slojeva provijava osobni MustafiÄev stav u kome njegovo ja dolazi do izražaja, najmanje na Å”tetu drugih jer sam pisac uvijek želi da na kraju bude moralno Äist. Kada se na kraju upitamo tko je glavni lik knjige āMiris filmske trakeā, s podnaslovom āPrilog historiji snimatelja BiHā, i koje je sve Scile i Haribde morao prolaziti u vodama odabranog zanimanja, onda stranice ove knjige zaista imaju jednog zanimljivog junaka koji je poput glavnog glumca od redatelja dobivao uloge da kao znaÄajan filmski snimatelj stoji iza kamera njihovih filmova. MetaforiÄki reÄeno, autoportret Mustafe MustafiÄa Pujde zanimljiv je iz viÅ”e kutova, a posebice kao majstora fotografije bh. igranih filmova, ne umanjujuÄi ni znaÄaj Å”to ga je ostavio kao snimatelj dokumentarnih filmova, TV filmova i TV serija.
Jedna zanimljiva knjiga koja se svakako treba proÄitati i koja zaslužuje prostor u bibliotekama, posebice filmskim.