Prelazak na električne automobile ne ide po planu

6 min. čitanja

Evropske zemlje se bore da ubijede ljude da pređu sa automobila sa motorima sa unutraÅ”njim sagorijevanjem na električne, upozoravaju stručnjaci.
Evropa danas prodaje 10 puta viÅ”e električnih automobila nego prije samo Å”est godina, navodi Međunarodna agencija za energiju, ali njena flota se presporo čisti da bi ispunila klimatske ciljeve.

Vlade Ŕirom kontinenta bore se sa cijenom električnih vozila, koja mogu da koŔtaju nekoliko hiljada eura viŔe od uporedivih vozila koja koriste fosilna goriva.

“Ono Å”to smo naučili je da nije dovoljno samo podsticati kupovinu i vlasniÅ”tvo električnih vozila. Morate da destimuliÅ”ete kupovinu konvencionalnih automobila u isto vrijeme”, rekla je Julija PoliŔčanova, analitičarka grupe za kampanju Transport i životnu sredinu.

Prelazak u EU na čistije automobile dio je obećanja da će se do kraja decenije smanjiti zagađenje koje zagrijeva planetu za 65 odsto u odnosu na nivo iz 1990. godine i dostići nulu do 2045.

Ali, čak i kada je EU smanjila emisije u energetskom sektoru, turbinama na vjetar i gaÅ”enjem elektrana na ugalj, emisije iz drumskog saobraćaja su stalno rasle.

Transport je “dijete problemaā€œ zaÅ”tite klime, rekao je Kristijan Hohfeld, Å”ef Agora Verkehrswende, istraživačkog centra za čist transport u Njemačkoj.

Potrebno i vrijeme i novac

PoÅ”to je za izradu većine alternative automobilima bilo potrebno vrijeme i novac, potpuni prelazak na električna vozila bio je “najkritičnije pitanjeā€œ za smanjenje emisija u narednoj deceniji, rekao je Hohfeld.

EU planira da smanji emisiju izduvnih gasova automobila za 55 odsto u odnosu na nivoe iz 2021. do kraja decenije i na nulu do 2035. Ali kupce odvraća visoka cijena električnih automobila, čak i ako se isplate u budućnosti kroz niže tekuće troÅ”kove.

Da bi se tome suprotstavilo, zemlje Ŕirom Evrope nude finansijske podsticaje za kupovinu čistijih automobila.

Prema Evropskom udruženju proizvođača automobila (ACEA), 21 od 27 država članica EU nudi poreske olakÅ”ice pri kupovini automobila sa niskim emisijama ugljenika, dok 20 nudi novac za pomoć pri kupovini.

Podsticaji u Rumuniji 11.500 eura

Ljudima koji kupuju električno vozilo Rumunija nudi čak 11.500 eura. Belgija ima podsticaje za službene automobile, koji čine najveći dio prodaje novih automobila i služe kao “cjevovod” za tržiÅ”te polovnih automobila koje viÅ”e ljudi može da priuÅ”ti.

Italija i Å panija doprinose troÅ”kovima infrastrukture za punjenje električnih vozila. Francuska nudi bonus od 5.000 eura za kupovinu i oslobađa električna vozila od kazni na osnovu težine.

“Nije savrÅ”eno, ali ono Å”to Francuzi rade zaista ide u pravom smjeruā€œ, rekla je PoliŔčanova.

U pokuÅ”aju da ubijedi siromaÅ”nija domaćinstva da koriste električne automobile, Francuska je objavila planove za Å”emu socijalnog lizinga koja bi omogućila “onima kojima je najpotrebnijeā€œ da iznajme električni automobil za 100 eura mjesečno.

Vlada je posebno oprezna prema zelenim politikama koje povećavaju troÅ”kove za siromaÅ”nija domaćinstva nakon Å”to je pokuÅ”aj povećanja poreza na gorivo 2018. izazvao nerede i doveo do pokreta protesta “žutih prslukaā€œ.

Francuski predsjednik Emanuel Makron, koji je govorio o toj Å”emi prije izbora proÅ”le godine, tek bi trebalo da iznese konkretan plan kako će to funkcionisati. Ali, politički signal je već podstakao neke francuske proizvođače automobila da pređu na male i jeftine električne automobile, umjesto na teÅ”ke i skupe, rekla je PoliŔčanova.

Njemačka vlada smanjila subvencije

U međuvremenu, Njemačka vlada smanjila je subvencije za električna vozila poÅ”to je broj ljudi koji ih kupuju rastao.

“Nije održivo davati subvencije kao Å”to smo to činili u proÅ”losti, a takođe nije ni socijalno fer jer svi u Njemačkoj, svaki poreski obveznik, plaća ovu tranziciju, čak i ako nemaju automobilā€, rekao je Hohfeld.

Njemačka je najveći evropski zagađivač i tržiÅ”te automobila. Iako oporezuje vlasniÅ”tvo automobila i daje izuzeće za električna vozila, ne oporezuje kupovinu automobila, momenat u kom potroÅ”ači odlučuju da li će kupiti vozilo.

Bilo bi pravednije oporezovati vozila na mjestu kupovine i kroz to subvencionisati električna vozila, naveo je Hohfeld.

“ZaÅ”to bi medicinska sestra plaćala električno vozilo zubara koji je u stanju da kupi veliki SUV uz subvencije. To nije poÅ”teno. Ali, ako bi advokat koji kupuje automobil sa motorom sa unutraÅ”njim sagorijevanjem platio za zubara koji kupuje električno vozilo, rekao bih da je to u redu”, ističe Hohfeld.

Mark Luers, generalni direktor onlajn platforme Carwow, rekao je da se njemačko tržiÅ”te automobila “preokrenuloā€œ od rata u Ukrajini, pri čemu je potražnja za električnim automobilima posebno patila od rastuće inflacije i pada subvencija.

Problem sa infrastrukturom i punjačima

Pored cijene vozila, dodao je Luers, “dvije najveće brige kupaca električnih vozila u Njemačkoj su infrastruktura za punjenje i cijena strujeā€.

Samo sedam zemalja EU nudi podsticaje za infrastrukturu za punjenje, navodi ACEA.

Da bi se povećala upotreba električnih automobila, važna je količina različitih politika, kao i kvalitet, rekla je Gracija Brukman, istraživač energije na Univerzitetu u Bernu.

U NorveŔkoj, na primer, gdje je devet od 10 novih prodatih automobila električnih ili hibridnih, vlada je obezbijedila niz podsticaja za električna vozila joŔ tokom devedesetih, koje je kasnije ukinula.

Pored poreskih olakŔica, vlada je ponudila besplatan parking, pristup trajektima i pravo vožnje autobuskim trakama.

To je pomoglo vladama da pronađu pravi izbor za svaku osobu, rekao je Brukman.

“Å to viÅ”e politika imate, to će ukupna emisija vaÅ”eg voznog parka vremenom biti niža”, kazao je Brukman, piÅ”e Dan.

Podijeli ovaj članak