Naučnici zapanjeni: Crna rupa promijenila smjer, sada je usmjerena prema Zemlji

U udaljenoj galaksiji, supermasivna crna rupa koja izbacuje zračenje brzinom skorom svjetlosti pomjerila je svoj ugao za nevjerovatnih 90 stepeni i usmjerila se direktno prema Zemlji – oštar zaokret koji zbunjuje fizičare.

Aktivne galaktičke jezgre (AGN) su gladne crne rupe u jezgri mnogih drugih galaksija, a kreiraju materiju i izbacuju moćne mlazove visokoenergetskih čestica poznatih kao relativistički mlazovi. AGN se klasifikuju prema tome koji je dio AGN usmjeren prema Zemlji.

PBC J2333.9-2343, velika galaksija prečnika oko 4 miliona svjetlosnih godina, ranije je bila klasifikovana kao radio galaksija, što znači da su njeni ogromni mlazovi zračenja AGN-a bili usmjereni okomito na našu liniju vida. Ali novo istraživanje objavljeno 20. marta u časopisu Monthly Notices of the Royal Astronomical Society reklasificira galaksiju kao blazar, što znači da su mlaznice crne rupe sada usmjerene direktno na Zemlju. To znači da su se mlazovi galaksije pomjerili za “dramatičan” stepen, napisali su istraživači u studiji, prenosi livescience.com.

“Naša hipoteza je bila da je relativistički mlaz njegove supermasivne crne rupe promijenio smjer i da bismo potvrdili tu ideju morali smo izvršiti mnoga zapažanja”, glavna autorica studije Lorena Hernández-García, astrofizičarka na Milenijumskom institutu za astrofiziku, navodi se u saopštenju.

Hernández-García i kolege su uočili PBC J2333.9-2343 u skoro čitavom elektromagnetnom spektru, od radio talasa do gama zraka. Njihova zapažanja su pokazala da ova galaksija ima karakteristike tipične za blazare: svijetlila se i zatamnila poput blazara, i imala je slične mlazove. Tako su zaključili da je predmet najvjerovatnije blazar.

Istraživači su takođe primijetili dva režnja – područja u kojima mlaznice AGN-a stupaju u interakciju sa okolnim gasom – gdje su neki mlaznici prethodno ostavili svoj trag. Međutim, režnjevi ovog blazara su “veoma stari”, rekao je Hernández-García, dodajući da su “relikti prošlih aktivnosti, dok strukture koje se nalaze bliže jezgru predstavljaju mlađe i aktivne mlaze”.

Ovi uspavani režnjevi dokaz su da su mlaznice, u stvari, promijenile smjer. Nije potpuno bez presedana da se mlaznice galaksije pojavljuju na različitim mjestima. Ali u prethodnim primjerima, postojala su dva seta režnja, što znači da se dva odvojena mlaza uključuju i gase. Za PBC J2333.9-2343, čini se da postoji samo jedan izvor aktivnosti i da je promijenio smjer.

Šta je izazvalo ovu veliku promjenu? Astronomi to još uvijek nastoje otkriti. Trenutne teorije uključuju spajanje galaksija, gdje se još jedna velika galaksija sudarila sa PBC J2333.9-2343, narušivši orijentaciju svega unutar nje. Potrebno je više zapažanja da bi se otkrila ova misterija.