Propalo 400 kompanija koje su proizvodile električna vozila: Kineski grobničari elektromobila

3 min. čitanja

Zahvaljujući subvencijama države, Kina je u roku od deset godina postala svjetski lider u proizvodnji električnih automobila. Sa 60 posto trenutne svjetske flote električnih vozila i najrazvijenijom infrastrukturom za punjenje baterija, Kina je ostvarila nevjerojatan napredak u ovoj industriji.

Da bi potaknule promjene, kineske vlasti su još 2000-ih godina počele nuditi poticaje od 8,400 dolara po vozilu i ograničavati vožnju benzinskih automobila u nekoliko velikih gradova. Sredinom 2010-ih implementiran je kreditni sustav koji je nagrađivao proizvođače električnih vozila i kažnjavao proizvodnju automobila s visokom potrošnjom goriva. Ovi stimulansi su potaknuli stotine proizvođača automobila širom Kine, uključujući i velike igrače kao i startup tvrtke, da krenu u proizvodnju električnih automobila.

No, brzi razvoj ove industrije ima i svoje negativne posljedice. Jedna od njih je sve veći broj groblja električnih automobila koja niču na periferijama velikih gradova u Kini. U prvoj fazi, mnogi proizvođači su izbacili veliki broj vozila s baterijama koje su mogle preći samo 100 kilometara sa jednim punjenjem. Također, neke tvrtke su krivotvorile evidenciju o proizvodnji nepostojećih električnih vozila samo kako bi ostvarile državne subvencije. Primjerice, proizvodili su prazne šasije bez baterija ili baterije koje nisu odgovarale specifikacijama.

Prema procjenama službenog lista People's Daily iz 2016. godine, prevarantima je isplaćeno čak 1.3 milijarde dolara subvencija. Kako bi spriječile daljnje zloupotrebe, vlasti su 2019. godine počele smanjivati subvencije, što je rezultiralo propašću mnogih proizvođača. Danas je od 500 tvrtki preostalo samo 100 proizvođača električnih automobila, a jedna od posljedica su i groblja odbačenih automobila, najčešće starijih modela ili vozila propalih kompanija.

Jedan primjer takvog groblja može se pronaći na rubu grada Hangzhoua, gdje se među korovom i smećem nalazi na stotine napuštenih električnih automobila. Ovaj prizor podsjeća na vrijeme nakon propasti velikih kompanija za iznajmljivanje bicikala 2018. godine, kada su deseci milijuna bicikala završili u rijekama i na napuštenim parkiralištima u Kini. Ovo je također i ekološki problem, jer je zbrinjavanje električnih vozila skupo. Ekolozi ističu da bi se električna vozila morale koristiti barem nekoliko godina kako bi bila ekološki isplativija u odnosu na klasične automobile.

Iako je Kina postala vodeća sila u proizvodnji električnih automobila, suočava se s nekim izazovima koji prate ovu industrijus. No, ove teškoće ne bi trebale umanjiti vrijednost i doprinos električnih vozila u stvaranju održivijeg transportnog sektora u budućnosti.

Podijeli ovaj članak