Schmidt po prvi put nametnuo odluku i na nivou RS

14 min. čitanja

Visoki predstavnik u Bosni i Hercegovini Christian Schmidt donio je danas i odluku o izmjenama i dopunama Krivičnog zakona Bosne i Hercegovine, Krivičnog zakona Federacije BiH i Krivičnog zakona bh. entiteta RS koji se odnose na krivično djelo podmićivanja na izborima.

Ovo je prvi put da Schmidt mijenja neki zakon na nivou RS.

Koristeći se ovlastima koja su mi dana člankom V Aneksa 10 (Sporazum o civilnoj provedbi Mirovnog  ugovora) Općeg okvirnog sporazuma za mir u Bosni i Hercegovini, prema kojem je visoki predstavnik konačni autoritet u zemlji glede tumačenja spomenutog Sporazuma o civilnoj provedbi navedenog Mirovnog ugovora; i posebice uzevši u obzir članak II. 1. (d) gore navedenog Sporazuma, prema kojem visoki predstavnik “pruža pomoć, kada to ocijeni neophodnim, u iznalaženju rješenja za sve probleme koji se pojave u vezi sa civilnom provedbom”;

Pozivajući se na stavak XI.2 Zaključaka Vijeća za provedbu mira koje se sastalo u Bonnu 9. i 10. prosinca 1997. godine, u kojem je Vijeće za provedbu mira pozdravilo nakanu visokog predstavnika da iskoristi svoj konačni autoritet u zemlji glede tumačenja Sporazuma o civilnoj provedbi Mirovnog ugovora kako bi pomogao u iznalaženju rješenja za probleme, kako je prethodno rečeno, “donošenjem obvezujućih odluka, kada to bude smatrao neophodnim,” u svezi sa određenim pitanjima, uključujući (sukladno točki (c) ovog stavka) i “mjere u svrhu osiguranja provedbe Mirovnog sporazuma na cijelom teritoriju Bosne i Hercegovine i njezinih entiteta”;

Pozivajući se na stavak 4 Rezolucije 1174 (1998) Vijeća sigurnosti Ujedinjenih naroda od 15. lipnja 1998. godine, prema kojem Vijeće sigurnosti, sukladno poglavlju VII Povelje Ujedinjenih naroda “…ponavlja da je visoki predstavnik konačni autoritet za tumačenje Aneksa 10 o civilnoj provedbi Mirovnog ugovora i da u slučaju spora može davati svoja tumačenja i preporuke, te donositi obvezujuće odluke, kako god ocijeni da je neophodno, o pitanjima koja je obrazložilo Vijeće za provedbu mira u Bonnu 9. i 10. prosinca 1997. godine”

Rukovođeni potrebom da se ojača integritet izbora, konkretno učinkovitim sankcioniranjem svih slučajeva podmićivanja izabranih dužnosnika;

Imajući u vidu da se korupcijskim aktivnostima i dalje povrjeđuju demokratska, ekonomska i druga prava i interesi građana Bosne i Hercegovine, te da je za Bosnu i Hercegovinu od ključnog značaja da se osigura jačanje i poštivanje vladavine prava kako bi se stvorio temelj za ekonomski rast i strana ulaganja;

Uzimajući u obzir Komunike Upravnog odbora Vijeća za provedbu mira od 12. rujna 2022. u kojem je ovo Vijeće ponovno pozvalo na djelotvorno, pravovremeno i održivo djelovanje protiv organiziranog kriminala i sistemske političke korupcije, uz žaljenje što nepotizam i korupcija ostaju temeljni kamen spoticanja, uzrokujući ogromnu štetu ekonomiji, svakodnevnom životu građana i političkoj klimi, te naglašavajući da bi se djelovanjem u ovom slučaju pokazala posvećenost vladavini prava i transparentnosti, koji su ključni za europski put, te bi se doprinijelo sigurnosti i blagostanju svih građana Bosne i Hercegovine;

Imajući u vidu sadržaj Izvješća Europske komisije o Bosni i Hercegovini iz 2022. godine, prema kojem se stanje u Bosni i Hercegovini opisuje kao široko rasprostranjena korupcija i politička zarobljenost koji neposredno utječu na svakodnevni život građana, te se dalje naglašava da su “kaznenopravna politika i zakonodavni okvir u cijeloj zemlji uglavnom neučinkoviti i neadekvatni u borbi protiv korupcije”; 

Uzimajući u obzir činjenicu da je Bosna i Hercegovina daleko najniže rangirana u regiji i treća najgore pozicionirana zemlja u Europi kada je u pitanju stanje korupcije u zemlji prema Indeksu percepcije korupcije (CPI) za 2022. koji objavljuje Transparency International (TI);

 Imajući također u vidu obveze Bosne i Hercegovine iz Konvencije Ujedinjenih naroda protiv korupcije, u kriminalizaciji osnovnih vidova korupcije kao što je podmićivanje;

Svjestan potrebe da se Bosna i Hercegovina na smislen način pokrene i angažira u reformama koje su neophodne kako bi ova zemlja postigla napredak na svom putu ka integraciji u Europsku uniju i kako bi to mogla učiniti što je prije moguće;

Uzimajući u obzir i imajući na umu sve prethodno rečeno, visoki predstavnik ovim donosi sljedeću odluku:

ODLUKA

kojom se donosi Zakon o dopuni Kaznenog zakonika Republike Srpske (“Službeni glasnik Republike Srpske”, br. 64/17 i 15/21)

Zakon koji slijedi i koji čini sastavni dio ove Odluke stupa na snagu kao što je predviđeno u članku 2. tog Zakona, na privremenom osnovu sve dok ga Narodna skupština Republike Srpske ne usvoji u istom obliku, bez izmjena i dopuna i bez dodatnih uvjeta.

Ova Odluka stupa na snagu odmah i odmah se objavljuje na službenoj internetskoj stranici Ureda visokog predstavnika i u “Službenom glasniku Republike Srpske”.

Sarajevo, 27. travnja 2023.                                                                                                                                                                                                                                             Visoki predstavnik  Christian Schmidt

ZAKON O DOPUNI  KAZNENOG ZAKONIKA REPUBLIKE SRPSKE 

Članak 1.

(Novi članak 321a)

U Kaznenom zakoniku Republike Srpske (“Službeni glasnik Republike Srpske”, br. 64/17 i 15/21) iza članka 321., dodaje se novi članak 321a. koji glasi:

Podmićivanje na izborima i u službi koja se financira iz javnih sredstava

Članak 321a 

(1) Tko posredno ili neposredno zatraži, zahtijeva ili uzme novac ili bilo koji financijski instrument ili drugu vrijednost ili drugu materijalnu ili nematerijalnu korist ili prednost ili uslugu ili bilo kakvu vrstu podsticaja za sebe ili za drugoga, uključujući i pravno lice, ili ponudu ili obećanje takve koristi ili prednosti ili podsticaja za sebe ili za drugoga, uključujući i pravno lice, kako bi učinio nešto što inače ne bi smio učiniti ili propustio učiniti nešto što bi inače bio dužan učiniti u vršenju službene dužnosti ili predstojeće službene dužnosti, u zakonodavnom, izvršnom, pravosudnom, upravnom ili bilo kojem organu koji se u cijelosti ili djelomično financira iz javnih sredstava na razini Republike Srpske, ili tko posreduje u takvom pasivnom podmićivanju,

kaznit će se kaznom zatvora od jedne do deset godina i novčanom kaznom.

(2) Tko posredno ili neposredno zatraži, zahtijeva ili uzme novac ili bilo koji financijski instrument ili drugu vrijednost ili drugu materijalnu ili nematerijalnu korist ili prednost ili uslugu ili bilo koju vrstu podsticaja za sebe ili za drugoga, uključujući i pravno lice, ili ponudu ili obećanje takve koristi ili prednosti ili podsticaja za sebe ili za drugoga, uključujući i pravno lice, kako bi učinio nešto što bi inače i bio dužan učiniti ili propustio učiniti nešto što inače i ne bi smio učiniti u vršenju službene dužnosti ili predstojeće službene dužnost u zakonodavnom, izvršnom, pravosudnom, upravnom ili bilo kojem organu koji se u cijelosti ili djelomično financira iz javnih sredstava na razini Republike Srpske, ili tko posreduje u takvom pasivnom podmićivanju,

kaznit će se kaznom zatvora od šest mjeseci do pet godina i novčanom kaznom.

(3) Tko posredno ili neposredno ponudi, obeća ili dade novac ili bilo koji financijski instrument ili drugu vrijednost ili drugu materijalnu ili nematerijalnu korist ili prednost ili uslugu ili bilo kakvu vrstu podsticaja, nekom licu, i za to lice ili za drugoga, uključujući pravno lice, koje može iskoristiti službenu dužnost ili predstojeću službenu dužnost u zakonodavnom, izvršnom, pravosudnom, upravnom ili bilo kojem organu koji se u cijelosti ili djelomično financira iz javnih sredstava na razini Republike Srpske, da učini nešto što inače ne bi smjelo učiniti ili propusti učiniti nešto što bi inače bilo dužno učiniti, ili tko posreduje u takvom aktivnom podmićivanju,

kaznit će se kaznom zatvora od šest mjeseci do pet godina i novčanom kaznom.

(4) Tko posredno ili neposredno ponudi, obeća ili dade novac ili bilo koji financijski instrument ili drugu vrijednost ili drugu materijalnu ili nematerijalnu korist ili prednost ili uslugu ili bilo kakvu vrstu podsticaja, nekom licu, i za to lice ili drugoga, uključujući i pravno lice, koje može iskoristiti službenu dužnost ili predstojeću službenu dužnost u zakonodavnom, izvršnom, pravosudnom, upravnom ili bilo kojem organu koji se u cijelosti ili djelomično financira iz javnih sredstava na razini Republike Srpske, da učini nešto što bi inače i bilo dužno učiniti ili da propusti učiniti nešto što inače i ne bi smjelo učiniti, ili tko posreduje u takvom aktivnom podmićivanju,

kaznit će se kaznom zatvora do tri godine i novčanom kaznom.

(5) Tko u vršenju službene dužnosti u zakonodavnom, izvršnom, pravosudnom, upravnom ili bilo kojem organu koji se u cijelosti ili djelomično financira iz javnih sredstava na razini Republike Srpske, učini nešto što inače ne bi smio učiniti ili propusti učiniti nešto što bi inače bio dužan učiniti, kad ne bi bilo novca ili financijskog instrumenta ili druge vrijednosti ili druge materijalne ili nematerijalne koristi ili prednosti ili usluge ili bilo kakve vrste podsticaja za sebe ili za drugoga, uključujući i pravno lice, bez obzira kada je takav neprikladan podsticaj zaprimljen ili obećan,

kaznit će se kaznom zatvora od jedne do deset godina i novčanom kaznom.

(6) Kaznena djela iz ovog članka postoje bez obzira na to da li su učinitelj iz stavka (1), (2) i (5) ovog članka ili lice koje je učinitelj iz stavka (3) i (4) ovog članka nastojao pobuditi ispunjavali uvjete da djeluju jer nisu preuzeli dužnost ili su bili nenadležni, ili iz bilo kojeg drugog razloga.

(7) Za kaznena djela iz stavka (1) do (5), izreći će se mjera bezbjednosti zabrane vršenja dužnosti iz stavka (1) do (5) ovog članka.

(8) Novac ili drugi financijski instrument ili druga vrijednost ili korist ili drugi podsticaj iz stavka (1) do (5) oduzet će se.

(9) Imovinska korist, prihod, dobit ili druga korist proistekla iz imovinske koristi stečene izvršenjem kaznenih djela iz stavka (1) do (5) i svaka druga korist proistekla iz vrijednosti ili koristi ili prednosti ili usluge ili drugog podsticaja iz stavka (1) do (5) ovog članka, oduzet će se.

(10) Sukladno člancima 113. i 114. ovog zakona, osude za kaznena djela iz stavka (1) do (5) ovog članka imaju za pravnu posljedicu osude:

a) prestanak službene dužnosti u zakonodavnom, izvršnom, pravosudnom, upravnom ili bilo kojem organu koji se u cijelosti ili djelomično financira iz javnih sredstava na razini Republike Srpske, i prestanak takvog zaposlenja;

b) oduzimanje odličja;

c) zabranu vršenja službene dužnosti u zakonodavnom, izvršnom, pravosudnom, upravnom ili bilo kojem organu koji se u cijelosti ili djelomično financira iz javnih sredstava na razini Republike Srpske, u trajanju od pet godina od dana izdržane, oproštene ili zastarjele kazne; i

d) zabranu stjecanja službene dužnosti u zakonodavnom, izvršnom, pravosudnom, upravnom ili bilo kojem organu koji se u cijelosti ili djelomično financira iz javnih sredstava na razini Republike Srpske, u trajanju od pet godina od dana izdržane, oproštene ili zastarjele kazne.

Članak 2.

(Stupanje na snagu) 

Ovaj Zakon stupa na snagu prvog dana od dana objavljivanja na službenoj internetskoj stranici Ureda visokog predstavnika i odmah se objavljuje u “Službenom glasniku Republike Srpske”.

Podijeli ovaj članak