Stanje elektromobilnosti na tržištu Evrope daleko je nečega što bi se moglo nazvati idealnom situacijom, a na ovakva kretanja na tržištu utjecalo je nekoliko faktora.
S jedne strane, potrošači su obeshrabreni nedostatkom punionica, zgroženi su visokim cijenama automobila, a najteže im pada ukidanje subvencija za električna vozila. S druge strane, proizvođači su svjesni da će kineske marke demolirati renomirane brendove ukoliko im se ne uvedu trgovačke barijere
Jedno je jasno, elektromobilnost s ovakvim stanjem na tržištu je put u ćorsokak. Evropski plan za postepeno ukidanje prodaje novih automobila sa SUS motorima do 2035. mogao bi biti odgođen. Usporavanje narudžbi električnih vozila dovelo je u pitanje da li je Evropska unija na pravom putu za postepeno ukidanje klasičnih automobila, što predstavlja jedan od najambicioznijih napora za smanjenje emisije CO2.
Milijardu ljudi na planeti nema struju
Predsjednik Toyote Akio Toyoda vjeruje da će električna vozila dostići najviše 30% tržišnog udjela, a ostatak će preuzeti hibridi, auti na vodikove gorive ćelije i klasični benzinci. Sa milijardu ljudi u svijetu koji žive bez struje, teško je očekivati da baterijska vozila dominiraju tržištem, smatraju u Toyoti. Tačno je da postoje tržišta na kojima je udjel električara znatno veći od 30%, kao recimo u Kini ili Norveškoj, ali to je još uvijek u prosjeku daleko od toga da benzinci ili alternativci poput hibrida izgube primat na tržištu.
Ako se pogledaju oni esencijalni problemi tužna slika u Evropi izgleda ovako: potrošači su obeshrabreni nedostatkom pouzdanih mreža za punjenje, zgroženi su visokim cijenama automobila, a najteže im pada ukidanje subvencija za električna vozila. Neke zemlje poput Velike Britanije, koju su u početku bile još ambicioznije pozivajući na ukidanje automobila sa SUS motorima do 2030., već su odgodile planiranu zabranu proizvodnje i prodaje novih benzinskih i dizelskih modela za pet godina do 2035. Neke poput Italije opet najavljuju rekordne poticaje od preko 13.000 eura dok ih šefovi s najviših pozicija u automobilskim kompanijama “ruže” i sabotiraju. I gdje je u svemu tome poenta elektromobilnosti ako se vrtimo u krug, dok drugi napreduju i ruše poredak?!
Na invaziju Kineza ulje na vatru dolijeva ukidanje subvencija
Struka smatra da proizvođači električnih vozila mogu raditi samo ako računaju na subvenciju. S druge strane, u Evropi imamo invaziju kineskih marki, koje uz razno-razne poticaje države, imaju dosta povoljnije automobile. Kineski proizvođači električnih vozila, jako su vješti su u održavanju troškova pod kontrolom i stabilnim dobavljačkim lancem. Jednostavno, oni prebrzo napreduju, u odnosu na ostatak svijeta, koji još uvijek nije raskrstio sa starom tehnologijom. Iako svi redom spuštaju cijene, kineski automobili će uništiti većinu renomiranih automobilskih kompanija u svijetu.
Evropa mora zaštiti svoju privredu, a sektor autoindustrije je jedna od najjačih grana. Ukoliko se ne uvedu dodatne carine ili drugi vidovi trgovačkih barijera za kineske marke, oni će napredovati za pet godina više nego recimo Japanci ili Korejci kojima je trebalo 20 godina. Istovremeno, nije samo problem u jeftinim kineskim automobilima. Problem je samom konceptu elektromobilnosti, koji će u cijelom lancu industrije, kad u potpunosti pređe na električna auta, izgubiti na desetine hiljada radnih mjesta u kompanijama koje proizvode dijelove za klasična vozila, a pogotovo u automobilskim tvornicama na montaži.
Da li je spas u e-gorivima?
Zabrana prodaje novih automobila sa termalnim motorima od 2035. godine svakako je jedna od najkontroverznijih i najžešćih tema novijeg vremena što se tiče automobilske industrije. Prošle godine, u sedmicama prije nego što je EU usvojila plan o postepenom ukidanju novih vozila s motorima s unutrašnjim sagorijevanjem, Njemačka je odbila podržati taj potez, zahtijevajući da Brisel također zaštiti vozila koja koriste e-goriva. Vjerovatno je takav potez došao nakon ogromne investicije u tehnologiju koju podržava Porsche. Proizvođač sportskih i luksuznih automobila 2022. pridružio se grupi investitora koji su investirali 260 miliona dolara u startup koji će izgraditi tvornicu e-goriva u Čileu. Zbog pritiska zemalja kao što je Njemačka, SUS motori bi trebali biti dozvoljeni pod uslovom da rade na sintetička goriva.