Koriste li bh. političari moderne tehnologije: I dalje se radije osmjehuju sa bilborda

5 min. čitanja

Političke partije i kandidati u BiH potroÅ”ili su tokom jednomjesečne izborne kampanje gotovo 600.000 maraka na reklame na druÅ”tvenoj mreži Facebook, a ubjedljivo najviÅ”e je ā€œspraÅ”ioā€ Savez nezavisnih socijaldemokrata Milorada Dodika, čiji je ceh narastao na gotovo 80.000 maraka, izračunao je portal Capital.

Ova cifra se dobije kada se saberu iznosi potroŔeni preko verifikovanih i poznatih stranica partija i kandidata koji su potroŔili viŔe od 100 maraka tokom izbornog mjeseca.

ulaganje u durŔtvene mreže

Međutim, i bez sabiranja iznosa manjih, opÅ”tinskih i kandidatskih, glavna stranica SNSD-a u posljednjih mjesec dana bila je najveći oglaÅ”ivač u BiH za Å”ta je iskeÅ”irala čak 53.138 KM.

Prema biblioteci reklama na Facebook-u na drugom mjestu je Partija demokratskog progresa koja je ukupno platila 51.626 KM, od čega je samo DraÅ”ko Stanivuković izdvojio 22.073 KM, MiloÅ” StaniÅ”ić 11.587 KM, a kandidatkinja za predsjednicu Srpske Jelena Trivić ā€œsamoā€ 8.748 maraka.

Trećerangirana je Ujedinjena Srpska sa saldom od 36.859 KM na njihove četiri stranice, a najviÅ”e je potroÅ”eno na stranicu Nenada Stevandića, 13.658 maraka, dok je na partijska sa 12.333 KM za oglaÅ”avanje.

Oslabljeni Demokratski narodni savez zauzeo je četvrto mjesto po količini potroÅ”enog novca, a najviÅ”e je potroÅ”eno na promociju Nenada NeÅ”ića na čiju je reklamu od 31.631 KM, otiÅ”lo čak 28.834. Inače, NeÅ”ić je drugorangirani na listi najvećih rasipnika na ovoj druÅ”tvenoj mreži u cijeloj BiH, a prema trenutnoj rang listi Centralne izborne komisije BiH osvojio je otprilike isto toliko glasova.

Sa druge strane, Srpska demokratska stranka uložila je u oglaŔavanje samo 7.453 KM na svim svojim stranicama na Facebook-u, bilo da su partijske ili pripadaju kandidatima.

Socijalisti Gorana Selaka su investirali 10.294 KM, od čega je na promociju lidera partije otiÅ”lo 5.082 KM. Socijalisti Petra Đokića potroÅ”ili su samo 3.682 KM, dok su kandidati okupljeni oko liste NebojÅ”e Vukanovića investirali u oglaÅ”avanje samo 1.755 maraka.

Značajno u sabiranju troÅ”kova stranaka na Facebook-u je da se zna da su ovo samo verifikovani profili i stranice koji su zvanična glasila partija, kaže viÅ”i asistent na Fakultetu političkih nauka u Banjaluci na odsjeku za novinarstvo Borislav Vukojević kaže za portalĀ Capital.

S obzirom na njihove navike i običaje da dio novca ide na neverifikovane stranice i profile, ova cifra, vjeruje, vjerovatno je značajno viŔa i premaŔuje milion maraka. Ipak, ovo je i dalje mali iznos koliko su potroŔili na relativno zastarjele metode oglaŔavanja.

Vukojević smatra da prikazana sredstva nisu neÅ”to velika kada se uzme u obzir informacija Transparency Internationala da su potroÅ”ili preko 30 miliona za bilborde.

Zastarjele metode

– Dodajte tome oglaÅ”avanje na televizijama, zakupljene termine i sve ostalo. Onda ovo nije tako puno. Naprotiv, ako troÅ”e toliko na oglaÅ”avanje u klasičnim medijima, onda je ovaj iznos mali i trebalo bi da bude viÅ”e. Ako već žele da se obrate javnosti onda bi trebalo da malo razmisle o boljem raspoređivanju na viÅ”e segmenata tržiÅ”ta u BiH,Ā objaÅ”njava Vukojević.

Govori da su vjerovatno troŔili joŔ na nekim drugim profilima koji nisu verifikovani i da je ovaj iznos možda premaŔio i milion.

– To je nama mnogo novca, ali opet kada se uporedi sa bilbordima, oni su uzeli 30 puta viÅ”e u odnosu na digitalno reklamiranje. Naravno, kada bismo mogli imati podatke za Google reklame i druge druÅ”tvene mreže, koje nisu konkretno vezane za Facebook, opet dolazimo do iznosa koji se maksimalno može zaokružiti na dva miliona maraka. Opet je to 15 puta manje nego na bilborde, koji su beskorisni podsjetnik za one koji glasaju, da to i urade. Oni ne mogu nikoga nagovoriti na neÅ”to. Digitalni mediji uz pravu strategiju mogu uticati na glasače i utroÅ”eni novac treba posmatrati u kontekstu svega Å”to je potroÅ”eno u kampanji,Ā kaže Vukojević.

Podijeli ovaj članak