PolitiÄke partije i kandidati u BiH potroÅ”ili su tokom jednomjeseÄne izborne kampanje gotovo 600.000 maraka na reklame na druÅ”tvenoj mreži Facebook, a ubjedljivo najviÅ”e je āspraÅ”ioā Savez nezavisnih socijaldemokrata Milorada Dodika, Äiji je ceh narastao na gotovo 80.000 maraka, izraÄunao je portal Capital.
Ova cifra se dobije kada se saberu iznosi potroŔeni preko verifikovanih i poznatih stranica partija i kandidata koji su potroŔili viŔe od 100 maraka tokom izbornog mjeseca.
ulaganje u durŔtvene mreže
MeÄutim, i bez sabiranja iznosa manjih, opÅ”tinskih i kandidatskih, glavna stranica SNSD-a u posljednjih mjesec dana bila je najveÄi oglaÅ”ivaÄ u BiH za Å”ta je iskeÅ”irala Äak 53.138 KM.
Prema biblioteci reklama na Facebook-u na drugom mjestu je Partija demokratskog progresa koja je ukupno platila 51.626 KM, od Äega je samo DraÅ”ko StanivukoviÄ izdvojio 22.073 KM, MiloÅ” StaniÅ”iÄ 11.587 KM, a kandidatkinja za predsjednicu Srpske Jelena TriviÄ āsamoā 8.748 maraka.
TreÄerangirana je Ujedinjena Srpska sa saldom od 36.859 KM na njihove Äetiri stranice, a najviÅ”e je potroÅ”eno na stranicu Nenada StevandiÄa, 13.658 maraka, dok je na partijska sa 12.333 KM za oglaÅ”avanje.
Oslabljeni Demokratski narodni savez zauzeo je Äetvrto mjesto po koliÄini potroÅ”enog novca, a najviÅ”e je potroÅ”eno na promociju Nenada NeÅ”iÄa na Äiju je reklamu od 31.631 KM, otiÅ”lo Äak 28.834. InaÄe, NeÅ”iÄ je drugorangirani na listi najveÄih rasipnika na ovoj druÅ”tvenoj mreži u cijeloj BiH, a prema trenutnoj rang listi Centralne izborne komisije BiH osvojio je otprilike isto toliko glasova.
Sa druge strane, Srpska demokratska stranka uložila je u oglaŔavanje samo 7.453 KM na svim svojim stranicama na Facebook-u, bilo da su partijske ili pripadaju kandidatima.
Socijalisti Gorana Selaka su investirali 10.294 KM, od Äega je na promociju lidera partije otiÅ”lo 5.082 KM. Socijalisti Petra ÄokiÄa potroÅ”ili su samo 3.682 KM, dok su kandidati okupljeni oko liste NebojÅ”e VukanoviÄa investirali u oglaÅ”avanje samo 1.755 maraka.
ZnaÄajno u sabiranju troÅ”kova stranaka na Facebook-u je da se zna da su ovo samo verifikovani profili i stranice koji su zvaniÄna glasila partija, kaže viÅ”i asistent na Fakultetu politiÄkih nauka u Banjaluci na odsjeku za novinarstvo Borislav VukojeviÄ kaže za portalĀ Capital.
S obzirom na njihove navike i obiÄaje da dio novca ide na neverifikovane stranice i profile, ova cifra, vjeruje, vjerovatno je znaÄajno viÅ”a i premaÅ”uje milion maraka. Ipak, ovo je i dalje mali iznos koliko su potroÅ”ili na relativno zastarjele metode oglaÅ”avanja.
VukojeviÄ smatra da prikazana sredstva nisu neÅ”to velika kada se uzme u obzir informacija Transparency Internationala da su potroÅ”ili preko 30 miliona za bilborde.
Zastarjele metode
– Dodajte tome oglaÅ”avanje na televizijama, zakupljene termine i sve ostalo. Onda ovo nije tako puno. Naprotiv, ako troÅ”e toliko na oglaÅ”avanje u klasiÄnim medijima, onda je ovaj iznos mali i trebalo bi da bude viÅ”e. Ako veÄ Å¾ele da se obrate javnosti onda bi trebalo da malo razmisle o boljem rasporeÄivanju na viÅ”e segmenata tržiÅ”ta u BiH,Ā objaÅ”njava VukojeviÄ.
Govori da su vjerovatno troŔili joŔ na nekim drugim profilima koji nisu verifikovani i da je ovaj iznos možda premaŔio i milion.
– To je nama mnogo novca, ali opet kada se uporedi sa bilbordima, oni su uzeli 30 puta viÅ”e u odnosu na digitalno reklamiranje. Naravno, kada bismo mogli imati podatke za Google reklame i druge druÅ”tvene mreže, koje nisu konkretno vezane za Facebook, opet dolazimo do iznosa koji se maksimalno može zaokružiti na dva miliona maraka. Opet je to 15 puta manje nego na bilborde, koji su beskorisni podsjetnik za one koji glasaju, da to i urade. Oni ne mogu nikoga nagovoriti na neÅ”to. Digitalni mediji uz pravu strategiju mogu uticati na glasaÄe i utroÅ”eni novac treba posmatrati u kontekstu svega Å”to je potroÅ”eno u kampanji,Ā kaže VukojeviÄ.