U noći sa 31. decembra 2022. na 1. januar 2023., Hrvatska je ušla u Schengen, najveće područje slobodnog kretanja robe i ljudi u svijetu.
Osim ovoga, novost je da je sa 1. januarom u Hrvatskoj kuna zauvijek otišla u historiju, a zvanična valuta kod naših zapadnih susjeda postao je euro.
Tako su naši susjedi dodatno afirmisali svoj evropski identitet i zauvijek uklonili evropsko-evropske granice koje su im stajale na putu slobodnog trka u zagrljaj “malo evropskijoj braći”.
Svaka im čast. Eh, gdje smo tu mi? Hoće li nas pustiti da se malo i mi uhvatimo u evropsko kolce i pokažemo da znamo igrati uz pjesmu – staru evropsku? Kad će Bosna i Hercegovina sjesti za prestižni evropski hastal? Barem u ćošak? Malo se privaliti, otkinuti jedan batak pa se vratiti dumalicama, recimo, da li je mini Schengen ispravna opcija? Ko je iskazao puno opredjeljenje euroatlantskim integracijama naše zemlje, dešava li se išta nakon potvrde kandidatskog statusa u EU?
Ma, ta pitanja se i mogu vrtjeti. Goruće je ono – kako će ulazak Hrvatske u Schengen uopšte uticati na Bosnu i Hercegovinu?
Da li će putovanja i transport robe u susjednu zemlju biti otežan?
Stanovnici Bosanske Gradiške nailazili su na velike probleme. Prvih dana u godini, zaticali su kilometarske kolone na granici sa Hrvatskom. Neki su za ranije govorili kako ne mogu vozilima doći ni do svojih domova.
Provjerili smo kakva je situacija na terenu u međuvremenu.
Luksuzna vozila
Približavajući se Bosanskoj Gradiški, pratimo da li se u daljini već nazire neka veća gužva. Za sada, nigdje ništa. Idemo dalje. Autoputem, glatko, Kroz grad također.
Građani sa kojima smo razgovarali većinu gužvi koje su zatekli pripisuju novogodišnjim praznicima i periodu godišnjih odmora.
– Nema gužve. Nije nam otežano ništa. Sve je kao što je i ranije bilo.
– Po gradu nema. Normalno je da na graničnom prelazu bude, ali ovdje zaista nema.
– Kao i prije. Bude ovako oko vikenda gužva. Luksuzna auta budu nedjeljom, kada se vraćaju kućama, i kolona bude podugačka.
A kamioni budu poslije vikenda, ponedjeljkom i utorkom. Uglavnom, tako je bilo i ranije, nije nešto veća gužva nego prije.
– Petkom i ponedjeljkom ima gužve, a ovim ostalim danima manje.
– Nije se ništa promijenilo u odnosu na prošlu godinu. Ljudi isto dolaze sa godišnjih odmora, posjećuju Bosnu i Hercegovinu i prolaze. Gradiška jeste tranzitna u suštini i nema neke konkretne razlike.
Šta je novo na granici?
Iz Granične policije BiH su nam dali usporedbu brojeva prelazaka državne granice na ovom prelazu. U razdoblju od 1. do 17. januara 2023. godine, evidentirano je 8.885 više osoba za razliku od prošle godine. Ulazak Hrvatske u Šengen za sada se nije negativno odrazio na Bosnu i Hercegovinu.
– Na zajedničkim lokacijama graničnih prijelaza između Bosne i Hercegovine i Republike Hrvatske nema promjena što se tiče načina obavljanja granične kontrole. Republika Hrvatska nastavlja primjenjivati važeće odredbe Zakonika o šengenskim granicama, a informacijski sustavi poput ETIAS-a počet će biti primjenjivani od dana kada Evropska komisija donese odluku o tome, o čemu će javnost biti blagovremeno obavještena.
Na ovom graničnom prelazu zatekli smo tek nekolicinu kamiona koji čekaju na ulaz u Hrvatsku, uz nekoliko automobila.
Gužve u mjestu Kruškik
Mještani kažu da su početkom godine bile zabilježene kilometarske kolone u mjestu Kruškik na samom ulazu u Bosansku Gradišku. Ni tamo nismo zatekli gužvu.
– Ovo je svakako prometna cesta. Kamiona nije bilo, ali jeste luksuznih vozila.
– Ima gužvi, blokirano bude sve. Ne možemo nikuda. Ne možemo ući u grad. Od tranzita prema vamo budu kilometarske kolone. To je strašno. Vraćaju se sa novogodišnjih praznika nazad u Sloveniju, Austriju i Njemačku. A i kamiona ima non stop.
Na svu sreću, postoji rješenje. Teret sa Graničnog prelaza Bosanska Gradiška svakako će biti skinut otvaranjem novog mosta na Čatrnji, nekoliko kilometara zapadno. Samo je pitanje kada.
Most je završen, ali još uvijek se ne koristi. Neki mještani su u šali rekli da on stoji tu kao ukras.
Ipak, BiH “nije kriva” za to. Most na Savi ne može biti pušten u saobraćaj sve dok Hrvatska ne izgradi granični prelaz i sve dok ne bude završena brza cesta koja će ga spojiti sa autoputem Zagreb – Beograd.