Kantonalni sud u Sarajevu odredio je mjeru jednomjeseÄnog pritvora Arminu BerberoviÄu, koji je u saobraÄajnoj nesreÄi usmrtio doktoricu Azru SpahiÄ. Sud je mjeru pritvora odredio zbog opasnosti da bi BerberoviÄ, koji je u trenutku nesreÄe bio u alkoholiziranom stanju i bez vozaÄke dozvole, mogao ponoviti isto ili sliÄno djelo, te zbog uznemirenja javnosti.
Opasni vozaÄi
PodsjeÄamo, vozeÄi u alkoholiziranom stanju i brzinom veÄom od dozvoljene, BerberoviÄ je vozilom udario i ubio 25-godiÅ”nju doktoricu SpahiÄ i povrijedio joÅ” dvije ženske osobe od 26 i 21 godinu. NesreÄa se dogodila na Marijin-Dvoru, u centru Sarajeva.
Hiljade graÄana Sarajeva, poznanika i prijatelja mlade doktorice SpahiÄ okupile su se u subotu na mjestu na kojem je stradala i odale poÄast životu koji je prerano ugaÅ”en. Vijest o njenoj smrti uznemirila je graÄane, podsjetila ih je na mnoge tragiÄne saobraÄajne nesreÄe koje su se dogodile.
Potrebno je donijeti mjere koje Äe direktno kazniti ciljnu grupu, a to su nesavjesni vozaÄi, oni koji divljaju po cestama, kaže KržaliÄ
Vlada KS-a saopÅ”tila je mjere koje je donijela na vanrednoj sjednici s ciljem dostizanja Å”to veÄe sigurnosti u saobraÄaju: PojaÄan policijski nadzor na raskrsnicama od 19 do 7 sati, pojaÄana kontrola i podrÅ”ka u automobilima i presretaÄima koji registruju one koji prekoraÄe brzinu da pomognu policijskim službenicima i kamerama, pokretanje procedure za smanjenje ograniÄenja brzine u naseljenim dijelovima Sarajeva…
Armin KržaliÄ, profesor sa Fakulteta za kriminalistiku, kriminologiju i sigurnosne studije UNSA, smatra da su ove mjere donesene ishitreno, bez konsultacije sa strukom.
– Neke od donesenih mjera su apsolutno neprihvatljive, jer ne ciljaju grupu koju bi trebale. Mogu dati rezultate, ali ima tu joÅ” niz mjera koje treba poduzeti. Prisustvo policije nakon 19 sati je svakako za pozdraviti, ali policija bi trebala biti prisutna viÅ”e u saobraÄaju jer ako bismo sada proÅ”li ulicom, vidjeli bismo da ne svaki drugi, nego svaki vozaÄ koristi telefon, cigaretu… Tu možemo viÅ”e raditi na sigurnosti, da imamo patrole koje takve osobe i upozoravaju i kažnjavaju, kaže KržaliÄ.
Smatra da bi sigurnosti u saobraÄaju doprinijelo i to da se fiziÄkom barijerom zaÅ”tite pjeÅ”aci od nesavjesnih vozaÄa i obratno.
– Smanjenje ograniÄenja brzine u naseljenim mjestima koje se najavljuje, ne može dati rezultat, to je pristup kažnjavanja svih nas, odnosno savjesnih vozaÄa, zato Å”to vozaÄi koji su napravili groblje na glavnoj ulici nisu vozili 10 kilometara na sat preko ograniÄenja, vozili su 40, 50 preko, istiÄe KržaliÄ.
PoruÄuje da je potrebno raditi na mjerama koje Äe direktno kazniti one koji divljaju po cesti, āda li Äe to biti mjera njihovog javnog registra, oduzimanja automobila i strožija kaznena politika, to je na struÄnjacima da procijene.ā
– Ali, to se trebalo raditi koliko juÄer i mislim da nas svako kaÅ”njenje vodi ka novim žrtvama. Vi naveÄer proÅ”etajte, vidjet Äete divljanje po ulicama, vožnju motora na zadnjem toÄku, gdje samo gledate kada Äe vas neko ugroziti, povrijediti, a nigdje ne možete vidjeti policajca, rekao je.
Profesor Fakulteta za kriminalistiku, kriminologiju i sigurnosne studije UNSA Nedžad KorajliÄ podvlaÄi da sigurnost graÄana mora biti na prvom mjestu.
– Mjere koje se donose moraju biti donesene u konsultaciji sa naukom, akademskom zajednicom, jer nekada se mjere donesu nepromiÅ”ljeno i nemaju efekta. Ne mogu sada reÄi – evo imam mjere, to treba biti smiÅ”ljen, organizovan rad. Uvijek se govori o tome da kazne moraju biti strožije, ali nekada blaža kazna može biti efikasnija kada se donese u pravo vrijeme. Kaznena politika jeste slaba, pogotovo kada se radi o povratnicima. Ove mjere za poÄetak treba prihvatiti, ali nakon toga treba uslijediti njihovo nauÄno provjeravanje, smatra KorajliÄ.
Predložio je KorajliÄ i nekoliko mjera za smanjenje teÅ”kih saobraÄajnih prekrÅ”aja, posebno onih koji rezultiraju smrtnim sluÄajevima.
– Strožije kazne koje mogu poslužiti kao odvraÄanje, a mogu ukljuÄivati veÄe novÄane kazne, duže suspenzije vozaÄkih dozvola ili Äak zatvorske kazne. Obrazovni program za vozaÄe koji bi podigao svijest o rizicima koje nosi prebrza vožnja, uvoÄenje tehnologija kao Å”to su digitalne kamere za nadzor brzine, redoviti tehniÄki pregledi vozila i poboljÅ”anje infrastrukture prometnica, redovne policijske kontrole… Za vozaÄe koji su skloni opasnom ponaÅ”anju, posebni terapijski programi mogu biti korisni, bolja komunikacija i saradnja izmeÄu policijskih snaga, vlada, lokalnih zajednica i organizacija civilnog druÅ”tva, predlaže KorajliÄ.
Ljuti ga, kaže, kada se krije identitet vozaÄa, a govori identitet žrtve: āZaÅ”to odmah ne reÄi, pa mi se moramo Äuvati tih ljudi, pogotovo ako se brzo naÄu na slobodiā.
GraÄani sa kojima smo razgovarali imaju jasne zahtjeve – traže strožije kazne za bahate vozaÄe, a neki od njih traže i posebne mjere za mlaÄe vozaÄe jer, zakljuÄuju, veÄinu saobraÄajnih nesreÄa koje su za ishod imale smrtni sluÄaj su poÄinili oni.
Albin ZuhriÄ, zastupnik DF-a u SkupÅ”tini KS-a i delegat u Domu naroda Parlamenta FBiH, smatra da Äe smanjivanje brzine na glavnoj saobraÄajnici paralizovati grad dodatno, āa neki berberoviÄi Äe i dalje voziti pijani, bez vozaÄke, duplo brže od ograniÄenja. Najava mjere je toliko iracionalna da pokazuje samo zbunjenost i strah u vrijeme krizeā.
– ZaÅ”to donosioci odluka ne bi razmislili o tome da umjesto zapoÅ”ljavanja stotina policajaca i kamera, daju āovlastiā graÄanima. Koliko vas je bilo do sada u situaciji kada se vozite da ispred ili iza vas neki krkan divlja po cesti, prestiže na punoj liniji, ugrožava saobraÄaj? BaÅ” tada, kada treba da bude policije, nje nema. To se neÄe rijeÅ”iti ni sa 100 ni sa 1.000 novih policajaca ili radara. Kod radara je problem Å”to usporite kod radara i onda pun gas. Ideja je da se izmijeni regulativa i omoguÄi graÄanima da evidentiraju prekrÅ”aje te poÅ”alju jednostavno u policiju. Nagrada bi bila pola iznosa koji se naplati kroz kaznu. Ja bih prvi ugradio kameru u auto, koja bi snimala vožnju i vrlo bih rado slao sve prekrÅ”aje policiji, ne da bih zaradio novac, nego da bi to doprinijelo sigurnosti, napisao je ekonomista Faruk HadžiÄ na Twitteru.
Oduzimanje vozila
Ministar unutraÅ”njih poslova KS-a Admir Katica je u razgovoru za Klix, na pitanje zaÅ”to policija u Kantonu Sarajevo ne oduzima vozila odmah na licu mjesta u sluÄajevima viÅ”estrukih povratnika, rekao da je to suÅ”tina borbe protiv saobraÄajne delinkvencije i bahatih vozaÄa koji vozila upotrebljavaju kao oružje kojim mogu i usmrtiti sugraÄane.
– Nadam se da Äemo s predstavnicima OpÄinskog suda Å”to prije rijeÅ”iti ovo pitanje. Policijski službenici imaju problem kada zaustave viÅ”estruke povratnike, jer im PrekrÅ”ajno odjeljenje OpÄinskog suda u Sarajevu ne odobrava oduzimanje vozila viÅ”estrukim povratnicima. ProÅ”le godine smo imali 178 takvih sluÄajeva, gdje nije odobreno oduzimanje vozila bahatim vozaÄima, naveo je.