Kako je Kina postala lider u proizvodnji elektriÄnih automobila
ZahvaljujuÄi subvencijama države, Kina je postala svjetski lider u proizvodnji elektriÄnih automobila u roku od deset godina. Trenutno posjeduju Äak 60 posto ukupne svjetske flote elektriÄnih vozila i imaju najrazvijeniju infrastrukturu za punjenje baterija. U proÅ”loj godini, Kina je proizvela oko 6 milijuna elektriÄnih vozila i hibrida, a gotovo treÄina svih prodatih novih automobila u zemlji su elektriÄni automobili.
Brzi razvoj elektriÄnih automobila u Kini je rezultat poticaja i subvencija koje je država poÄela nuditi joÅ” 2000-ih godina. Vlasti su ponudile poticaje od 8.400 dolara po vozilu i uveli su ograniÄenja vožnje za benzinske automobile u nekoliko velikih gradova. Kasnije su uveli kreditni sustav koji je nagraÄivao proizvoÄaÄe elektriÄnih vozila i kažnjavao one koji su proizvodili automobile s visokom potroÅ”njom goriva. To je potaknulo na stotine proizvoÄaÄa automobila diljem Kine, ukljuÄujuÄi i etablirane igraÄe i startupe, da zapoÄnu proizvodnju elektriÄnih automobila.
Prva faza proizvodnje elektriÄnih automobila u Kini bila je masovna, ali s baterijama koje su mogle preÄi samo 100 kilometara s jednim punjenjem. Neki proizvoÄaÄi su Äak krivotvorili evidenciju kako bi dobili državne subvencije. Na primjer, proizvodili bi prazne Å”asije ili baterije koje nisu odgovarale specifikacijama. Prema službenom listu People's Daily, prevarantima je isplaÄeno Äak 1,3 milijarde dolara subvencija.
MeÄutim, vlasti su 2019. godine poÄele smanjivati subvencije, Å”to je dovelo do mnogih posljedica. Od 500 tvrtki koje su se bavile proizvodnjom elektriÄnih automobila, danas je preostalo samo 100. Nažalost, jedna od posljedica su groblja odbaÄenih elektriÄnih automobila koja se Äesto nalaze na periferijama velikih gradova. Ova groblja sadrže modele koji su brzo zastarjeli ili su vlasniÅ”tvo propalih kompanija.
NajznaÄajniji primjer ovih groblja je u gradu Hangzhouu, gdje se meÄu korovom i smeÄem nalazi na stotine napuÅ”tenih elektriÄnih automobila. Ovaj prizor podsjeÄa na vrijeme nakon kraha velikih kompanija koje su se bavile iznajmljivanjem bicikala 2018. godine, kada su deseci milijuna bicikala zavrÅ”ili u rijekama i napuÅ”tenim parkiraliÅ”tima Å”irom Kine. Ovi prizori predstavljaju sliku rasipnosti koja se javlja kada prekomjeran kapital preplavi rastuÄu industriju.
Osim Å”to je ekonomski problem, ova situacija takoÄer predstavlja i ekoloÅ”ki problem. Zbrinjavanje elektriÄnih vozila je izuzetno skupo, a da bi bili ekoloÅ”ki prihvatljivi, moraju se koristiti barem nekoliko godina prije odbaÄaja. Ovo je izazov s kojim se suoÄavaju ekolozi.
Kina je postala lider u proizvodnji elektriÄnih automobila, ali kako se industrija razvija, izazovi poput odlaganja starih vozila i održavanja održive proizvodnje postaju sve važniji. Treba tražiti bolja rjeÅ”enja koja Äe osigurati održiv rast ove industrije u buduÄnosti.