U turizmu je kao u mravinjaku, slikovito će Zoran Bibanović, predsjednik Udruženja turističkih agencija Bosne i Hercegovine, pokušati objasniti cijelu priču o aktualnom trenutku turskog turizma i dodati: “Možete malo mrave razgrnuti, nastane panika, no oni se opet vrate i sve ide svojim tokom.”

I letimičnim pregledom ponuda turističkih agencija koje organiziraju ljetovanja u Turskoj posljednjih dana mogle su se uočiti doista primamljivi aranžmani. Ili su se nudili all inclusive aranžmani u trajanju 10 dana u dobrim hotelima po cijeni od 200 do 300 eura, a cijena im je u “uobičajenoj” ponudi značajno viša, ili su se nudile pogodnosti za jedno ili dvoje djece poput besplatnog smještaja ili zrakoplovne karte.

Logično je bilo zaključiti da su na ponudu povoljnijih aranžmana utjecali napadi koji već izvjesno vrijeme potresaju Tursku, uključujući i zračnu luku Ataturk, a pogotovo neuspjeli pokušaj vojnog udara. Kao posljedica puča, ovih dana u toj državi uvedeno je i izvanredno stanje. No, turističke agencije u Sarajevu tvrde da nisu korigirale cijene aranžmana, nemaju ni otkazivanja, naprotiv – značajan interes za turska ljetovališta.

U međuvremenu je tursko Ministarstvo za kulturu i turizam poručilo bh. javnosti da se “u hotelima, odmaralištima i ljetovalištima u Turskoj gostima i dalje pružaju usluge na najvišem nivou, a tako će biti i u narednom periodu”. Kad je uvedeno izvanredno stanje ponovno su se oglasili, navodeći da “mjere koje će se primjenjivati neće na bilo koji način ograničavati svakodnevne živote građana Turske, putovanja i odmore posjetilaca, niti predstavljati prepreku kretnjama međunarodnog turizma i avionskog saobraćaja”.

“Nije riječ o mjerama koje će dovoditi u nepovoljnu situaciju goste svih naših destinacija koji svoje odmore provode bezbjedno i u miru”, poručila je turska Vlada.

Letovi puni

U turizmu je kao u mravinjaku, slikovito će Zoran Bibanović, predsjednik Udruženja turističkih agencija Bosne i Hercegovine, pokušati objasniti cijelu priču o aktualnom trenutku turskog turizma i dodati: “Možete malo mrave razgrnuti, nastane panika, no oni se opet vrate i sve ide svojim tokom.”

“Tako je posljednjih dana i u turskom slučaju – avioni lete redovno, aranžmani se ne otkazuju, nema posebnih problema. Ako neko i otkaže, neko drugi se prijavi. Kad je problem i nesigurnost ljudi i ne idu, ali kad se sve sredi i smiri, nastavlja se interes za određene destinacije”, ukazuje.

Upućuje odmah na vodeće turističke agencije u Bosni i Hercegovini. Iz njih odgovori koji potvrđuju Bibanovićeve navode, uz napomenu kako je Turska, uz susjedne Hrvatsku i Crnu Goru, i dalje ključna destinacija bh. turistima.

“Naši charter letovi su apsolutno puni i idu po uobičajenom redu. Jeste bilo nekih otkazivanja poslije nemilih događaja, ali smo ta otkazivanja popunili drugim putnicima. I nema nekog drastičnog snižavanja cijena, niti posebnih popusta. Cijene su ostale iste prije i poslije nemilih događaja [neuspjenog vojnog udara] u Turskoj”, tvrdi Ajdin Kršić iz agencije Relax Tours.

I kolegica mu Jasmina Delalić, angažirana u Centrotoursu, ukazuje kako je “određeni, vrlo mali broj ljudi odlučio otkazati aranžman, što je apsolutno razumljivo i nije ništa što nismo očekivali”. Navodi kako “sve protječe bez ikakvih problema, nikakvih zastoja nema, aerodromi i hoteli u Turskoj rade, a i poprilično su popunjeni, jer su im i Rusi počeli dolaziti”.

Na upit kako objašnjava iznimno povoljne ponude, odgovara kako se “uvijek događaju akcije koje hotelijeri omogućuju”.

“Naše cijene podložne su promjenama koje nam diktiraju hoteli. Trenutno imamo akcije, ali nije bilo potrebe za korigiranjem cijena, jer prodaja ide bez problema – ako dvoje otkaže, četvero se prijavi”, tvrdi Delalić.

Zanemariv broj otkazivanja

Sve anketirane agencije ponavljaju sličnu priču – imaju charter letove dva puta tjedno i na njima je gotovo zanemariv broj otkazivanja, uz napomenu da nitko nije tražio prekid ljetovanja i izvanredni povrat kući.

“Nismo imali nikakva sniženja cijena aranžmana otkako se dogodilo sve ovo u Turskoj. Sve što smo imali prošle sedmice imamo i u ovoj. Uzmite u obzir i činjenicu da su Rusija i Turska izgladili odnose te je najavljen dolazak najmanje milion Rusa. Zato mislimo da će cijene ići i gore”, prognozira Mesud Trgo iz agencije Fibula.

Objašnjava svoje prognoze time da su cijene charter letova unaprijed dogovorene, dok se cijene hotelskog smještaja formiraju po popunjenosti. I ako počne masovniji dolazak ruskih turista u Tursku, posljedično se može očekivati dizanje cijena smještaja.

Ponavlja kako su aktualnu ponudu za srpanj i kolovoz imali i prije događanja u Turskoj, da nisu korigirali cijene posljednjih dana te da na razne akcije, koje, primjerice, uključuju besplatan smještaj za dijete ili snižavanje cijene smještaja za odrasle, isključivo utječu hotelijeri.

Teorija velikih brojeva

Iz svog 40-godišnjeg iskustva Bibanović će ukazati kako “turizam bilježi uspone i padove u broju posjeta, ali konstantno raste”, te da je podložan raznim utjecajima, pogotovo sigurnosnim. I stoga kaže kako hotelijeri, ugostitelji, agencije, svi u lancu pružanja turističkih usluga, “mogu izgubiti samo privremeno, ali će se oporaviti vrlo brzo”.

“Povećanje broja korisnika interneta i rast turizma predstavljaju dva najveća rasta. Znajte da turizam nikad nije zabilježio pad, čak ni u vrijeme krize prije osam godina. Od početka modernog turizma, od druge polovine 19. stoljeća, turizam ima konstantan rast dok su se istovremeno i stalno događali ratovi, prirodne i zdravstvene katastrofe”, podsjeća Bibanović.

U nabrajanju pokazatelja koji govore o porastu turističkih usluga, navodi podatke Svjetske turističke organizacije, koja prognozira da će “vrlo brzo biti premašena brojka od 1,5 milijarde ljudi koji godišnje promijene mjesto boravka, što je svaki peti stanovnik Zemlje”. Podsjeća i kako turizam zapošljava najviše ljudi, ima najveće investicije i veže mnoge grane, a sve što mu ide u prilog svrstava pod zajednički nazivnik – teorija velikih brojeva.

Uvjeravanja turske Vlade da su im ljetovališta sigurna, potvrde agencija da nema otkazivanja i naglog prekida odmora, tvrdnje stručnjaka da iza pada slijedi uspon idu na ruku turističkim djelatnicima u Turskoj. No, statistika je neumoljiva i jasno ukazuje da Tursku čeka najteža turistička sezona posljednjih desetljeća. A turizam čini deseti dio turskog bruto domaćeg proizvoda. Stoga će i turistički radnici, i ekonomski stručnjaci, ali i političari morati dobro razmisliti što učiniti za spas turskog turizma i povratak gostiju.

KOMENTARI:
Loading...