Plin je treće najzastupljenije gorivo na svijetu. Eksperti procjenjuju da se od 600 miliona putničkih vozila njih 16 miliona pokreće pomoću plina, što je manje od tri posto svjetskog tržišnog udjela.

Piše: Hamza RIDŽAL

Ipak, procjenjuje se da se taj broj svake godine povećava za 12%. I sve više građana Bosne i Hercegovine odlučuje da, zbog ekonomskih razloga, benzinske agregate modificira kako bi koristili autogas kao pogonsko gorivo

Tečni gorivni gas (LPG) u Bosni i Hercegovini koristi se najčešće za grijanje i rasvjetu. U svom je prirodnom stanju gas bez boje i mirisa, ali, da bi se spriječile potencijalne opasnosti, u rafinerijama mu dodaju miris.

Prvi put isprobala ga je američka San Diego Gas Electricity kompanija kao alternativno gorivo za benzin. Prvi automobil na LPG pogon napravljen je eksperimentalno 1912. godine u Sjedinjenim Američkim Državama. Međutim, prvi komercijalni automobil na LPG pogon proizveo je Sovjetski Savez 1975. godine, nakon čega su se i druge zemlje odlučile na sličan potez.

Njegova se upotreba postepeno širila. Dva ključna razloga zbog kojih je autogas uskoro postao popularan širom svijeta jesu ekonomska isplativost i manja emisija štetnih gasova u odnosu na dizel i benzin. I građani Bosne i Hercegovine opredjeljuju se sve više da u svoje automobile ugrade LPG sisteme.

Iako ne postoje precizni podaci, procjenjuje se da je u 20.000 automobila u Bosni i Hercegovini ugrađen LPG sistem, što predstavlja 2,4 posto od ukupnog broja motornih vozila u našoj zemlji. Za razliku od Turske i Italije, u kojima se plin kao pogonsko gorivo koristi od sedamdesetih godina prošlog stoljeća, u Bosni i Hercegovini počela se ova vrsta goriva masovnije koristiti tek u posljednjih petnaestak godina.

Do 2009. godine na 47 benzinskih pumpi u BiH mogao se točiti LPG, a do 2014. godine, zbog sve većeg broja korisnika autogasa, taj se broj udvostručio. Pet najvećih svjetskih tržišta autogasom danas jesu Turska, Južna Koreja, Poljska, Italija i Australija.

Stotinu kilometara za 10 maraka

Malik Šahinpašić, menadžer prodaje u Atikeru iz Živinica, najvećoj globalnoj kompaniji koja se bavi ugradnjom LPG sistema, a koja je svoje predstavništvo otvorila u Živinicama 2013. godine, smatra da je glavni razlog ugradnje plinskih sistema upravo ekonomska isplativost.

Kako kaže, novac koji se uloži u modicifiranje automobila vrati se vrlo brzo kroz uštede na potrošnji pogonskog goriva „Ispravan automobil s ugrađenom plinskom istalacijom ostvaruje povrat insvesticije za LPG sistem već na pređenih 10.000 kilometara, nakon čega bilježi značajne uštede. Cijene su energenata prilično konstantne te je jedini način za uštedu optimizacija troškova.

Automobil troši isto ili neznatno više plina u odnosu na potrošnju benzina, ali trostruko niža cijena plina u odnosu na benzin daje jasnu sliku o uštedi. Skoro svi automobili s benzinskim motorom mogu biti konvertirani na LPG pogon“, ističe Šahinpašić. Na osnovu trenutne cijene pogonskih goriva i prosječne potrošnje autogasa, jasno je da vozila koja koriste autogas troše 10 KM na 100 pređenih kilometara, što je gotovo dvostruko manje od troškova za vozila na benzinski pogon.

„LPG instalacija smanjuje mjesečne izdatke na gorivo te uz ostale benefite svakako predstavlja budućnost na polju uštede“, objašnjava Šahinpašić. Građani su prepoznali prednosti LPG sistema te se u sve većem broju odlučuju na njihovu ugradnju u vlastite automobile.

Šahinpašić, na osnovu širenja kompanije koju vodi, objašnjava i rast popularnosti LPG instalacija: „Od samog osnivanja 2013. godine kompanija bilježi stalan rast kroz širenje na region čitave BiH putem vlastitih ovlaštenih servisa. Zbog velike potražnje 2015. godine otvaramo podružnicu u Sarajevu (Grbavica – bivši Strojorad) te dobivamo i predstavništvo Atikerweld proizvoda i repromaterijala za varenje“, kaže Šahinpašić.

KOMENTARI:
Loading...