Mustang se u Bosni i Hercegovini, nažalost, ne prodaje. Njegova je cijena u Hrvatskoj između 100.000 i 140.000 KM. Mustang je u Bosni i Hercegovini egzotika koju vozi samo nekoliko okorjelih ljubitelja američkih automobila. S druge strane, u Americi je Mustang mala i jeftina jurilica, ono što je za nas Renault Clio RS. Kako je u Americi sve veće, od stražnjica do cesta, tako je i Mustang, za razliku od Clia, poznat po V8 motoru i beskonačnoj snazi

Piše: Daniel TOMIČIĆ

Ford Mustang svetinja je američke kulture, poput kauboja, marinaca ili Las Vegasa. Vjerovali ili ne, ali najnoviji simbol američkog mačo-individualizma, Ford Mustang, dizajnirao je Kemal Curić (37).

Šesta generacija povratak je izvorniku i kruna izuzetne karijere jednog od najboljih bosanskohercegovačkih dizajnera. Curić se, nakon diplome produkt dizajnera na Bergische Universität Wuppertal, 2004. godine zaposlio u Fordu, u kojem i dalje radi. Više puta dokazao se kao odličan dizajner Fordova Vertrek, Kuga, Ka. Iz evropskog studija ove kompanije, smještenog u Kölnu, seli 2010. godine u Detroit, u kojem je Fordov studio za Sjedinjenje Američke Države.

Nažalost, Mustang se u Bosni i Hercegovini ne prodaje. U susjednoj Hrvatskoj cijena je između 100.000 i 140.000 KM. On je u Bosni i Hercegovini egzotika koju vozi samo nekoliko okorjelih ljubitelja američkih automobila. S druge strane, u Americi je Mustang mala i jeftina jurilica, ono što je za nas Renault Clio RS. Kako je u Americi sve veće, od stražnjica do cesta, tako je i Mustang, za razliku od Clia, poznat po V8 motoru i beskonačnoj snazi. Istovremeno, Amerika nije poznata po sofisticiranosti, pa je Mustang, za razliku od RS-a, upotrebljiv samo dok je cesta ravna.

Izvorni Mustang nastao je 1964. godine po ideji marketinškog genija Leea Iacoccea. On je odlučio staviti snažan motor u kompaktni automobil i pružiti osjećaj sportske vožnje širokim masama po najnižoj mogućoj cijeni. Postigao je fantastičan uspjeh prodavši 100.000 komada za samo tri mjeseca. Deset godina poslije, ideju su u Evropu prenijeli Simca 1100 TI, Renault 5 Alpine i VW Golf GTI, začetnici hot hatch klase. Istovremeno, u pola stoljeća, izvan SAD-a prodano je samo 161.000 komada. Curićev Mustang prvi je globalni Mustang koji će se prodavati u 110 zemalja svijeta, prvi put nakon 1979. godine u Zapadnoj Europi, a prvi puta uopće u Istočnoj Europi, Rusiji i Kini.

Novi Mustang, posebno pripremljen za Europu, ima tvrđi ovjes od američke inačice i proizvodi se samo s dva motora. Manji ima četiri cilindra u liniji i 2,3 litre koje daju 304 ks i 407 Nm. Puno ime nosi i oznaku GTDI, za koju Amerikancima nije palo na pamet da će Europljane navesti na pomisao (i zgražanje) da je riječ o Mustangu dizelu. Veći je motor američkiji 5‑litreni Ti-VCT V8 sa 420 ks i 529 Nm. V6 motor od 3,7 litre rezerviran je samo za SAD. Oba motora dolaze sa šestobrzinskim mjenjačima, ručnim ili automatskim.

Posebna je inačica monstruozni GT500 Shelby sa 5.8 V8 motorom snage oko 700 ks. 4,8 metara dug i skoro dva metra širok (1916 mm), coupé za četvero pogonjen na stražnje kotače koji u Bosni i Hercegovini nema pravu konkurenciju. Potencijalni kupci Mustanga u uži izbor uzet će vjerojatno jeftiniji i sportskiji Renault Megané RS, koji kao manu ima prednji pogon, te skuplji Nissan 370Z, kojem činjenica da je Japanac može biti marketinški minus. Ipak, za pravog ljubitelja Mustanga, konkurencije i nema, jer original je samo jedan.

STAV: Kada ste prvi puta vidjeli Mustang?

CURIĆ: Kao mali gledao sam s ocem Bullit sa Steveom McQueenom i mislio kako su Mustang i Steve baš opaki. Iskreno sam se zaljubio u ovaj automobil i kada sam prvi puta došao u Sjedinjene Američke Države, odmah sam sjeo za upravljač Mustanga, nije me omeo snijeg koji je pokrio ceste. Uživao sam slušajući zarazni zvuk V8.

STAV: Kome je Mustang namijenjen?

CURIĆ: Mustang je jedan od najprepoznatljivijih i najomiljenijih automobila na svijetu. Američki sportski automobil s najdužom tradicijom proizvodi se skoro pedeset godina. On je jednostavno bezvremen. Bilo da ste mlad ili star, žena ili muškarac, ako imate slobodni duh, Mustang je za vas stvoren. Ima obožavaoce diljem svijeta. Na Facebooku je najpopularniji automobil sa 8,3 milijuna obožavaoca, a od toga je samo 45% Amerikanaca.

STAV: Kako se može ponovno izumiti ikonu?

CURIĆ: Ne morate ju ponovno izumiti, već samo trebate biti vjerni originalnoj formuli. Izvorne dizajnerske elemente morate moderno reinterpretirati. Naporno smo radili na osavremenjivanju klasičnih elemenata. Primjerice, maknuli smo “hokejski štap” i plastične otvore. Htjeli smo da je novi Mustang iskren i autentičan, zato su otvori za zrak na poklopcu motora funkcionalni, kroz njih zaista izlazi topli zrak. Funkcionalan je i difuzor koji zajedno sa “spojlerom” stvara potisnu silu (down force).

STAV: Koji su to izvorni vizualni elementi koje mora imati svaki Mustang?

CURIĆ: Mora imati odlične proporcije i biti prepoznatljiv. Silueta mora imati dugu “njušku” s nosom morskog psa, fastback stražnji kraj i mišićave stražnje “bokove”, a stražnja svjetla moraju biti trodijelna. Sve su to ključni vizualni elementi Mustangova identiteta po kojem se on prepoznaje.

STAV: Koji je Vaš omiljeni detalj? Omiljeni ugao gledanja?

CURIĆ: Sviđa mi se pogled 3/4 straga, jer iz tog će ugla većina ljudi gledati Mustang dok prolazi pored njih. Ustvari, Mustang dobro izgleda sa svih strana, teško mi je izdvojiti samo jedan njegov dio. Što ga više gledate, više cijenite prevladavajuću skulpturalnu dinamiku i agresivan nos. Potpuno novi Mustang morate doživjeti uživo, jer slike govore samo dio priče.

STAV: Da li će stilski elementi s koncepta Evos nakon Mustanga zaživjeti i na ostalim modelima? Postoji li u tom slučaju opasnost da ga se doživi kao Mondeo coupé?

CURIĆ: Mislim da ne postoji ta opasnost. Novi Mustang jednostavno kombinira svoju baštinu s DNK Forda, uključujući i trapezoidnu masku hladnjaka naslonjenu prema naprijed s prvog Mustanga.

STAV: Prednji i stražnji kraj dizajnirani su skulptorski, sa svjetlima postavljenim duboko na bočnim stranama. Posebno su osebujna stražnja svjetla.

CURIĆ: Stražnja svjetla izražajna su na svim Mustanzima, sve od prvog modela. Na novom Mustangu modernizirali smo ih uz pomoć indirektne LED tehnologije koja daje uniformirani izgled i trodimenzionalnu kvalitetu. Prednja svjetla također su LED i oblikovana su po uzoru na otvore za zrak u obliku škrgi morskog psa koje su krasile Mustang šezdesetih. Prednja i stražnja svjetla noću daju snažan identitet i čine novi Mustang jasno prepoznatljivim.

STAV: Za koja tržišta dizajnirate automobile u studiju u Dearbornu (SAD)?

CURIĆ: Dizajniramo za cijeli svijet, sukladno strategiji za razvoj globalnih proizvoda “One Ford”.

STAV: Koja je razlika u životu Fordova dizajnera u SAD-u i Njemačkoj?

CURIĆ: U Americi je Mustang već na cesti.

STAV: Što se mijenja odlaskom J Maysa, dugogodišnjeg direktora dizajna Forda?

CURIĆ: J je ostavio odličan operativni tim koji će nastaviti raditi odlične i inovativne automobile pod njegovim nasljednikom Morayem Callumom.

STAV: Kako Vam se sviđa život u Detroitu?

CURIĆ: Volim živjeti u Americi. Ovo je fantastična zemlja koja stvara mnoge mogućnosti. Sistem će vam dati punu podršku kako biste postigli najbolji rezultat.

KOMENTARI:
Loading...