Provjerili smo kakva su pravila i koja prava imaju putnici koji se nađu u situacijama kašnjenja i otkazivanja letova

Kašnjenje aviona, otkazivanje leta, gubitak ili oštećenje prtljaga samo su neke od situacija sa kojima se sve češće susreću putnici bez obzira na to sa kojom aviokompanijom i gdje putuju.

I u Bosni i Hercegovini se zbog loših vremenskih uvjeta ili nekih drugi situacija često otkazuju ili odgađaju letovi, a umjesto u na Međunarodni aerodrom Sarajevo putnici nerijetko avionom stignu u Zagreb, Dubrovnik, ili Beograd, odakle nekim drugim prijevozom moraju da stignu do svog odredišta.

Zbog toga smo provjerili kakva su pravila i koja prava imaju putnici koji se nađu u ovakvim i sličnim situacijama.

– U slučaju otkazanih letova zbog vremenskih neprilika, Međunarodni aerodrom Sarajevo nije dužan da se pobrine za refundiranje troškova putnicima. Za  refundiranje troškova putnici trebaju da kontaktiraju aviokompanije, koje i donose odluku o otkazivanju leta, a što je praksa na svim aerodromima u svijetu – potvrdili su za Faktor Međunarodnog aerodroma Sarajevo.

Ista praksa je i na drugim aerodromima, a sve obaveze prema putnicima dužne su da ispoštuju upravo aviokompanije, osim ako se ne radi o charter letovima u sklopu turističkih aranžmana uplaćenih putem turističkih agencija.

Pravila u EU

Evropska unija je striktno odredila prava putnika ukoliko se nađu u ovakvim situacijama, a primjenjuju se za sve putnike koji putuju unutar Evropske unije. Pravila važe i za sve koji putuju sa bilo kojeg aerodroma u EU, Islanda, Norveške ili Švicarske u zemlju koja nije u Evropskoj uniji, ili ako dolaze u EU iz zemlje koja se nalazi van Evropske unije.

U slučaju da je let otkazan ili kasni imate pravo na besplatne obroke i osvježavajuće napitke,  smještaj u hotelu u slučajevima kada je potrebno ostati jednu ili više noći, ili kada je potreban ostanak duži od onoga koji je putnik planirao. Putnicima je aviokompanija dužna osigurati i prijevoz između aerodroma i mjesta smještaja. Uz ovo putnici imaju pravo i na dva besplatna telefonska poziva, telefaks poruke ili elektronske poruke.

Na sve ovo imate pravo ukoliko čekate dva sata ili više za letove do 1.500 km, tri sata ili više za letove duže od 1.500 km unutar EU ili za druge letove između 1.500 i  3.500 km, te četiri sata ili više za letove duže od 3.500 km izvan EU.

Kako je navedeno u pravilniku koje je na snazi u EU, pravo na novčanu naknadu imate ukoliko morate čekati više od tri sata, ili ako je vaš let u potpunosti otkazan, osim ako vas nisu pravovremeno obavijestili i ponudili vam drugu mogućnost prijevoza u kratkom roku ili u slučajevima kada aviokompanija može dokazati da je kašnjenje uzrokovano vanrednim okolnostima, koje nije mogla spriječiti. Novac ćete dobiti i ako vam je uskraćeno ukrcavanje zbog prevelikog broja putnika.

Naknade se u tim slučajevima kreću od 250 do 600 eura, i to za udaljenosti od 1.500 km ili manje 250 eura, više od 1.500 km 400 eura, a 600 eura za više od 3.500 km.

Ako vam je prijevoznik ponudio zamjenski let sa sličnim redom letenja, odšteta se može smanjiti za 50 posto.

Naknade ili povrat sredstava mogu se isplatiti u gotovini, preko bankovnog racuna, čekom ili s putnickim bonovima, uz vašu pismenu dozvolu, te moraju biti isplacene u roku sedam dana.

U slučaju otkazanih letova nemate pravo na novčanu odštetu ako je do otkazivanja došlo zbog vanrednih okolnosti, recimo zbog lošeg vremena ili ako ste o tome obaviješteni dvije sedmice prije zakazanog datuma leta, te ako vam je ponuđen drugi let za istu relaciju s redom letenja sličnim onom izvornom.

Iako nemate pravo na novčanu odštetu u tom slučaju vam je prijevoznik i dalje dužan osigurati povrat novca za kartu, zamjenski način prijevoza do konačnog odredišta prvom sljedećom prilikom, te novu rezervaciju za kasniji datum po vašem izboru. Čak i u vanrednim okolnostima, aviokompanije moraju vam osigurati pomoć ako vam je potrebna dok čekate zamjenski prijevoz.

Jedina situacija u kojoj nemate pogodnosti jeste ako ste sami krivi za kašnjenje odnosno propuštanje planiranog leta.

Izgubljeni prtljag

Ako je vaš prtljag izgubljen, oštećen ili kasni, imate pravo na naknadu od aviokompanije do čak 1.220 eura, osim ako je šteta uzrokovana postojećim nedostatkom na samoj prtljazi. Također , aviokompanije po navedenom parvilniku nisu odgovorne za štetu ako su “poduzele sve razumne mjere da izbjegnu štetu ili ako nije bilo moguće provesti takve mjere”.

Ako je prijevoznik odgovoran za nastalu štetu, dužan je platiti odštetu, a putnici moraju podnijeti pritužbu u roku od sedam dana od primanja prtljaga.

I avioprevoznici koji nisu iz zemalja EU u slučajevima kašnjenja ili otkazivanja leta dužni su putnicima ponuditi određene pogodnosti, alternative načine prijevoza i određene kompenzacije. U slučajevima otkazivanja ili odgađanja leta, putnicima moraju ponuditi zamjenski let, kupiti kartu kod drugog prijevoznika ili pokriti troškove neiskorištene karte ukoliko putnik ne želi putovati. Ukoliko su krive za kašnjenje ili otkazivanje leta, aviokompanije moraju ponuditi i besplatni smještaj, a isplata novčanih naknada ovisi od države i aviokompanije.

Loading...