epa04858301 A Super Puma helicopter of the Swiss Army is filling a water tank above lake de la Gruyere to refill the parched cattle watering tanks on the Alps of Canton Fribourg in Morlon, Switzerland, 24 July 2015. Due to the heatwave and the subsequent drought, the cattle watering tanks are empty. The farmes get help by a Swiss Army helicopter to soak their livestock. The Swiss Army helps the Canton Fribourg to manage the consequences of the heatwave. The Swiss Army has started to build up water points to supply the cattle with water. EPA/DOMINIC STEINMANN

Oružane snage BiH planiraju kupiti Airbusove L2 Super Pume, obnoviti sovjetske Mi-8 te američke Bell UH-1H koji su se počeli proizvoditi još u vrijeme rata u Vijetnamu, a dobili smo ih od SAD-a.

Bosna i Hercegovine do 2024. godine planira u avijaciju uložiti 300 miliona maraka.

Što zbog loše ekonomske situacije, što zbog preporuka NATO-a, naša zemlja je, kao i Albanija, Crna Gora i Makedonija, davno odustala od kupovine borbenih aviona.

Plan je generalni remont i održavanje vremešnih helikoptera te nabavka novih L2 “Super Puma” helikoptera. Konačna odluka o tome ko će raditi njihov remont još uvijek nije donesena, no ono što se zna je da modernizacija nekog od postojećih, uglavnom sovjetske proizvodnje, košta i oko četiri miliona maraka po helikopteru, dok se cijena novih letjelica L2 kreće oko 25 miliona maraka.

Krajnje vrijeme

Oružane snage BiH imaju dvije helikopterske eskadrile – jednu u Sarajevu koju čine američki transportni helikopteri Bell UH-1H koji su se počeli proizvoditi još u vrijeme rata u Vijetnamu. Oni su doletjeli u BiH kao dio donacije po završetku rata i, po posljednjim podacima, od 13 helikoptera ispravna su dva.

Druga eskadrila smještena je u Banjoj Luci i čine ju ruski helikopteri Mi8. Od osam helikoptera Mi-8T, prema posljednjim podacima ispravna su četiri, od tri Mi-8MTV ispravna su dva te jedan Mi-17, najraširenijim transportnim helikopterima u svijetu, proizvedenih u doba SSSR-a. OSBiH također raspolažu i sa 13 lakih, višenamjenskih helikoptera “Gazelle”, od kojih je, prema posljednjim podacima sedam ispravno. Gazelle su se nekad, po francuskoj licenci, zajedno sa avionima Galeb izrađivale i u mostarskom Sokolu, s motorima iz Rakovice kod Beograda, a na nebu iznad regije se mogu vidjeti već četrdesetak godina i koji su se uglavnom koristili za prijevoz važnih ličnosti ili obuku. Zadnjih godina na različitim zadacima koristilo se uglavnom 11 najispravnijih helikoptera.

U službenoj odluci se navodi da je riječ o projektima kojima je cilj održavanje “minimalne operativne spremnosti i sposobnosti OSBiH” kao i “smanjenje rizika prilikom vršenja zadataka na terenu” što bi, u prijevodu, značilo kako je došlo krajnje vrijeme za obnovu tih letjelica. Osnovna namjena helikoptera koje se planiraju remontirati kao i onih novih koje bismo trebali nabaviti je “djelovanje u široj društvenoj zajednici”, a jasno je kako će se oni koristiti za prijevoz osoba (kapaciteti za prijevoz su oko 20 osoba), hitne evakuacije i prijevoz pacijenata, gašenje požara i slično.

Piloti za penzije

OSBiH danas imaju i nešto manje od stotinu pilota među kojima je i desetak pilota aviona koje imamo, no svi su neispravni. Njihova obuka se vrši i dalje u BiH, no svi se školuju u susjednoj Srbiji i Hrvatskoj.

Prosječna starost pilota je 42 godine i gotovo svi će do 2024. godine, do kad se planira uložiti 300 miliona maraka u nabavku i remont letjelica, otići u penziju. Zbog toga je u planu školovanje 39 mladih pilota u partnerskim zemljama za što se planira dodatnih oko 7,8 miliona maraka.

Rumunjski i srpski “sokoli”

Mostarski Soko nekad je proizvodio helikoptere Gazelle i avione Galeb, no nikome u BiH ne pada pokušati u saradnji sa svjetskim proizvođačima obnoviti barem dio nekadašnje proizvodnje ili osposobiti ih za servis. U međuvremenu je u Rumuniji krenulo ulaganje kompanije Airbus Helicopters “teško” oko 100 miliona maraka u tvornicu na 10.000 kvadrata u kojoj će se proizvoditi i servisirati helikopteri L2 Super Puma kakve BiH planira kupiti. I Srbija je krenula u pregovore sa Rusijom s namjerom jačanja namjenske (vojne) industrije, ali i Airbusom kako bi se izgradio regionalni remontni centar i za ruske i za američke i francuske helikoptere.

Milionski troškovi

BiH planira ući u Akcijski plan za članstvo (MAP) što je sljedeći korak prema punopravnom članstvu u NATO-u. Ono podrazumijeva i obaveze. Osim plaćanja “članarine” od 2,7 posto budžeta (oko 25 miliona maraka godišnje), BiH će novcem iz budžeta ili namjenskih fondova NATO-a, uz helikoptere, morati osposobiti i dio tenkova (recimo dijelom ispravne američke M60) i transportera (imamo dijelom ispravne američke M-113A1). Ako je prosječan trošak po jedinici oko četiri miliona, za to će, uz 300 miliona maraka za helikoptere, biti potrebno “pronaći” još toliko novca. Donacija opreme jedna je od mogućnosti što je iskoristila Hrvatska kojoj će SAD donirati 16 lakih izviđačko-borbenih helikoptera OH-58D ”Kiowa Warrior”.

Avijacija OSBiH u brojevima

100 miliona maraka predviđeno za nabavku novih helikoptera i remont postojećih

–  7,8 miliona maraka predviđeno je za školovanje novih 39 pilota u idućih deset godina

100 pilota OSBiH, od kojih je 15 pilota aviona i prosječne su starosti 42 godine

38 helikoptera je na raspolaganju u OSBiH

9 ispravnih helikoptera u Oružanim snagama BiH

KOMENTARI:
Loading...