Zbog nemogućnosti postizanja unutrašnjeg dogovora o izradi strategije saobraćaja, Bosna i Hercegovina mogla bi ostati bez sredstava Evropske unije koja su praktično odobrena za izgradnju transportne infrastrukture.

Naime, na samitu o zapadnom Balkanu, koji je u avgustu prošle godine održan u Beču, BiH je dobila podršku za pet velikih infrastrukturnih projekata vrijednih stotine miliona eura, međutim osnovni uslov za povlačenje tih sredstava je izrada strategije i akcionog plana transporta na nivou BiH, u vezi s kojima ne postoji ni minimum saglasnosti u BiH, jer je saobraćajna infrastruktura u nadležnosti entiteta. Na samitu u Beču BiH su odobrena i grant sredstva u iznosu od 28,8 miliona eura i to za izgradnju mosta na Savi kod Gradiške i mosta kod Svilaja, a kako ističu dobro upućeni, povlačenje ovih sredstava je takođe upitno zbog nepostojanja strateškog dokumenta. Zbog svega ovoga, Savjet ministara BiH na posljednjoj sjednici zadužio je Ministarstvo transporta i komunikacija BiH da do jula, i to prije samita u Parizu, pripremi strategiju saobraćaja BiH “kako bi bila obezbijeđena dalja finansijska podrška za sufinansiranje investicionih projekata”, ali kako stvari sada stoje od toga neće biti ništa, jer RS ne pristaje na izradu tog dokumenta, pošto BiH nije nadležna za oblast saobraćaja.

“Vlada RS donijela je zaključak, u kojem je navedeno da nije saglasna s izradom strategije transporta i akcionog plana za period 2015 – 2030, jer za isto ne postoji ustavni osnov”, rekli su nam juče u Ministarstvu saobraćaja i veza Republike Srpske.

Ipak, u ovom ministarstvu naglašavaju da zbog značaja finansijske podrške EU BiH pozivaju na hitno stavljanje u funkciju mehanizma koordinacije iz oblasti evropskih integracija.

U Ministarstvu transporta i komunikacija sve što smo uspjeli saznati jeste da je entitetskim vladama proslijeđen zahtjev da u radnu grupu za izradu strategije imenuju svoje ljude, ali još nikakav povratni odgovor nije stigao.

“Šta će biti od svega toga niko ne zna, ali ono što je sigurno jeste da sredstava EU nema bez strategije i to bi trebalo da bude svima jasno. Godinama se upozorava na to, ali očigledno neki neće da razumiju o čemu se radi”, ispričao je izvor “Nezavisnih” iz Savjeta ministara BiH.

Priča o izradi strateškog dokumenta u oblasti saobraćaja u BiH traje već godinama, a sve što je BiH uspjela jeste da usvoji Okvirnu transportnu politiku, koju EU ne priznaje kao vjerodostojan dokument jer u njemu praktično ne piše ništa s obzirom na to da ne govori o ciljevima, instrumentima finansiranja i nosiocima projekata. Još 2014. radna grupa izradila je projektni zadatak za izradu strategije i akcionog plana transporta, koji se zasnivao na tome da se izrade entitetske strategije saobraćaja, pa tek onda ona na nivou BiH, što naravno nikada nije urađeno i zbog čega smo se sada našli u problemu. Još jedan od problema jeste novac kojim bi bila finansirana izrada strategija saobraćaja na nivou BiH, jer nijedan budžet nije planirao gotovo 380.000 eura potrebnih za ovaj dokument. Ta sredstva BiH su prvobitno bila odobrena iz IPA komponente, ali su izgubljena jer BiH nikada nije stvorila neophodne preduslove za njihovo povlačenje.

KOMENTARI:
Loading...